Original topboks og bagagebærer

Generel Debat og info. Funstuff, turbeskrivelser og rejsetips.
Besvar
Brugeravatar
Bimmer1100-695
Indlæg: 49
Tilmeldt: 08 okt 2015 09:46
Model: FJR 1300
Årgang: 2011

Original topboks og bagagebærer

Indlæg af Bimmer1100-695 »

Har købt mig en politi mc som jeg skal i gang med at renovere og sætte i tip top stand.
Det er en RP13 fra 2011.

Har købt en original topboks og havde regnet med at købe en original (brugt) bagagebærer. Havde faktisk aftalt køb af en, men blev frarådet af sælger at købe den, da han mener det kræver en forstærket udgave af bagagebæreren, for at den kan holde til montering af topboksen.

Kan læse på udenlandske fora, at flere har oplevet brud på den originale bagagebærer.
Jeg kommer ikke til at køre med fuld oppakning i den, men kun pc, computer taske etc. Altså ikke noget tungt.

Er der nogen der har erfaringer med om original bagabærer kan holde, eller skal jeg ud og købe en forstærket alternativt noget Givi rack for at det kan holde?
Brugeravatar
Diversion75-778
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10 jul 2017 08:42
Geografisk sted: Sjælland
Model: FJR 1300 AE
Årgang: 2017
Kontakt:

Re: Original topboks og bagagebærer

Indlæg af Diversion75-778 »

Hej.

Det er et godt spørgsmål. Yamaha skriver at bagagebæreren til toptasken kun må lastes med 5 kg. Det samme står der i toptasken, at den kun må indeholde 5 kg.

Umiddelbart synes jeg at bagagebæreren og toptasken samt sammenkoblingen af de to virker meget gedigen, så jeg tror ikke det er hverken tasken eller bagagebæreren, der ikke kan bære de 5 kg. Tænker det må være af hensyn til køreegenskaberne, at man ikke skal laste for tungt i agter.

VH Tim.
Brugeravatar
FJens260
Indlæg: 237
Tilmeldt: 19 apr 2015 12:27
Model: FJR 1300 RP28
Årgang: 2016

Re: Original topboks og bagagebærer

Indlæg af FJens260 »

Hej Carsten (Bimmer1100-695)

Når du skal montere en original Yamaha topbox, kan du bruge denne forstærkede bagagebærer: https://www.yamaha-motor.eu/dk/produkte ... &year=2016" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens

En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt ;)
Brugeravatar
Bimmer1100-695
Indlæg: 49
Tilmeldt: 08 okt 2015 09:46
Model: FJR 1300
Årgang: 2011

Re: Original topboks og bagagebærer

Indlæg af Bimmer1100-695 »

Tak for input Tim og Jens, så fik jeg forøget min viden :D

Kan den originale topboks monteres direkte ovenpå den bagageærer du linker til Jens, eller skal der derudover købes "adaptorplade"?
Brugeravatar
FJens260
Indlæg: 237
Tilmeldt: 19 apr 2015 12:27
Model: FJR 1300 RP28
Årgang: 2016

Re: Original topboks og bagagebærer

Indlæg af FJens260 »

Hej

Den kan monteres direkte:
"Bagagebærer udført i høj kvalitet, som monteres bag på motorcyklen til transport af en topboks eller anden bagage.
Takket være det integrerede design kan du også montere Yamaha 50 l City topboksene (ekstraudstyr) direkte, så du får endnu større bagagekapacitet."


"adaptorplade" skal bruges hvis du vil montere Yamahas topbox på den originale bagagebærer, men hvordan dén virker og monteres er jeg ikke klar over.
Jens

En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt ;)
Brugeravatar
FJens260
Indlæg: 237
Tilmeldt: 19 apr 2015 12:27
Model: FJR 1300 RP28
Årgang: 2016

Re: Original topboks og bagagebærer

Indlæg af FJens260 »

Kiggede lige på "Yamaha" igen

https://www.yamaha-motor.eu/dk/produkte ... &year=2016

Hvis du læser underste linie, kan du se der står: 1 part required 1 optional part, klik på 1 part required så kan du se at det er: https://www.yamaha-motor.eu/dk/produkte ... &year=2016 der menes.
Det kunne måske tyde på at "adaptorplade" ikke er en mulighed til den store YAMAHA topbox. :?:
Jens

En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt ;)
Brugeravatar
FJR742
Indlæg: 28
Tilmeldt: 28 aug 2016 19:43
Model: FJR 1300
Årgang: 2005

Re: Original topboks og bagagebærer

Indlæg af FJR742 »

Ifølge bike-shoppen i Viborg så passer den "nye" forstærkede bagagebærer kun på årgang 2016 og frem

Så måske du lige skal tjekke inden du bestiller til din RP13

Du være opmærksom på at den originale 39 liters topboks ikke passer på - det er den nye 50 liters der gør det.
Samtidig har jeg også fået oplyst af bike-shoppen at adapter pladen til den 39 liters originale topboks ikke passer på den nye bagagebærer

Men igen alt er oplyst af bike-shoppen som flere gange er kåret til årets Yamaha forhandler så regner med at de ved hvad de snakker om - men vil da gerne høre hvis de oplysninger de har give mig er forkerte
Brugeravatar
Bimmer1100-695
Indlæg: 49
Tilmeldt: 08 okt 2015 09:46
Model: FJR 1300
Årgang: 2011

Re: Original topboks og bagagebærer

Indlæg af Bimmer1100-695 »

Jeg har en 39 liters topboks og det er en RP13.
Det er godt nok noget forvirrende hvad der passer og hvad der ikke passer. Jeg skal ud og købe en bagagebærer da der pt. slet ikke er nogen på min mc (ex. politi cykel).
Jeg kører forbi Bille mc i Skanderborg, der er Yamaha forhandler. De må da vide hvad jeg skal have fat i.
Men tak for input til Jer alle. I har helt sikkert hjulpet mig til ikke at købe en ubrugelig bagagebærer på EBay, hvor jeg er ved at købe en masse andre stumper for at kunne bringe den RP13 tilbage til god stand igen.
Besvar