Olielampe problem

Spørgsmål og tips vedrørende motor, udstødning, justering og tuning.
Besvar
Brugeravatar
Sipo694
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 sep 2015 16:29
Geografisk sted: Gl. Vejlby, Risskov
Model: FJ 1200
Årgang: 1992

Olielampe problem

Indlæg af Sipo694 »

Hej i kloge medlemmer
Jeg har et spørgsmål ang. min olielampe. Lampen lyser, selv om der er olie nok på og motoren lyder helt fint.
Har i nogen ide om hvad der kan være galt?
Hilsen Sipo
Brugeravatar
cavione100
Administrator
Indlæg: 303
Tilmeldt: 21 apr 2015 09:06
Geografisk sted: Ribe, Sønderjylland
Model: FJ 1200
Årgang: 1991

Re: Olielampe problem

Indlæg af cavione100 »

Hej Sipo

Jeg ved at olielampen på FJ'en er en egentlig NIVEAU-måler - som lyser kraftigere og kraftigere afhængig af hvor lavt olieniveauet er. Så den kan godt lyse selvom der tilsyneladende ikke mangler olie, fordi den reagerer hvis niveauet er lidt lavt.

Du bør tjekke olie-niveauet højest et par minutter efter mc'en har været startet - og ikke laaaang tid efter som man ellers tror. Og så skal den selvfølglig stå plant når du tjekker, især sideverts :?

Tænker da, at der alligevel blot mangler lidt olie, mon ikk? :ugeek:

Mvh
Carsten
Brugeravatar
Sipo694
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 sep 2015 16:29
Geografisk sted: Gl. Vejlby, Risskov
Model: FJ 1200
Årgang: 1992

Re: Olielampe problem

Indlæg af Sipo694 »

Hej Carsten
Tak for indspark - men der er mere end nok olie på. Har tjekket.
Da jeg kørte hjem fra Haderslev, begyndte lampen at lyse og da jeg havde fyldt olie på (1 liter) lyste lampen svagere ved 110 km.
På vej hjem til Århus lyste lampen nogen gange meget og andre gange lidt.
Når jeg starter MC'eren nu lyser lampen meget stærkt og der er rigeligt med olie på.
Er der en føler, der er i stykker eller?
Og som sagt lyder motoren fint.
Sipo
Brugeravatar
cavione100
Administrator
Indlæg: 303
Tilmeldt: 21 apr 2015 09:06
Geografisk sted: Ribe, Sønderjylland
Model: FJ 1200
Årgang: 1991

Re: Olielampe problem

Indlæg af cavione100 »

OK - jamen så har du nok ret i at det er føleren der er noget galt med. Satser på at en af mek'erne kan komme på banen her, for den har jeg aldrig leget med ;)

Mvh

C
Karstenkmc9
Indlæg: 187
Tilmeldt: 20 apr 2015 22:10
Geografisk sted: 8766 Sandvad
Model: FJR 1300 non abs
Årgang: 2002

Re: Olielampe problem

Indlæg af Karstenkmc9 »

Hej Sipo

Jeg havde lidt samme problem med min Fjr, den tændte også olie/ nivå lampen efter ca 3-5 min. kørsel, men slukkes så efter yderlige 1-2 min. kørsel, det virkede lidt som olien var lidt for træg til at løbe ned i bundkarret når olien er kold,problemet var der kun når temp var på 5-8 gr, olien var en 10-40 putoline fuldsyntetisk, jeg køre nu med en Castrol power 1 5-40 fuldsyntetisk og jeg har ikke haft problemer siden.

Så jeg tror nogle typer olie er lidt for klæge, så flyderen i nivåmåleren ikke glider helt frit op og ned eller olien ikke kommer hurtigt nok ned.
Olie nivå lampen tænder når motoren mangler ca 0,8l olie og den kan nemt tænde hvis du fyre den af op ad en bakke, så olien løber væk fra nivåmåler

Hvad olie køre du med, nu er det jo ikke lige frem helt sommer temp.

mvh
Karstenkmc9
Brugeravatar
FJRPAUL46
Indlæg: 59
Tilmeldt: 21 apr 2015 10:09
Geografisk sted: Græsted
Model: FJR 1300 A RP28
Årgang: 2018

Re: Olielampe problem

Indlæg af FJRPAUL46 »

Hej Sipo.

Olieføleren er forbundet på stelsiden til kontrollampen, så inden du skifter den bør du kontrollere om ledningen til føleren er beskadiget/klemt og kan kortslutte til stel, dette vil nemlig kunne få lampen lyse.

Mvh
Paul
Brugeravatar
Sipo694
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 sep 2015 16:29
Geografisk sted: Gl. Vejlby, Risskov
Model: FJ 1200
Årgang: 1992

Re: Olielampe problem

Indlæg af Sipo694 »

Hej karstenmc9 og FJRPAUL46
Tak for svar og info - helt sikkert jeg vil tjekke stelforbindelsen. jeg havde samme problem sidste år, faktisk næsten på samme sted. da fyldte jeg shell HELIX ULTRA 5W-40 PÅ og da kørte min mc (FJ1200 fra 1992) helt fint efterfølgende.
Jeg har dog efterfølgende købt CASTROL POWER1. 4T 10W-40 som jeg desværre ikke havde med på denne tur og købt en shell 5W-40.
Da det jo er en ældre model jeg har vil jeg prøve at skifte alt olien ud og fylde CASTROL POWER1. 4T 10W-40 på, så olien flyder nemmer igennem og se hvad der sker.
Tak for tilbagemeldingerne, kanon og tror jeg kan bruge det.
Sipo :)
Brugeravatar
pko107
Indlæg: 250
Tilmeldt: 18 apr 2015 21:37
Geografisk sted: Århus
Model: FJR 1300 AS
Årgang: 2015

Re: Olielampe problem

Indlæg af pko107 »

Sipo694 skrev: Jeg har dog efterfølgende købt CASTROL POWER1. 4T 10W-40 som jeg desværre ikke havde med på denne tur og købt en shell 5W-40.
Da det jo er en ældre model jeg har vil jeg prøve at skifte alt olien ud og fylde CASTROL POWER1. 4T 10W-40 på, så olien flyder nemmer igennem og se hvad der sker.
Hvorfor mener du den tykkere olie fra Castrol vil flyde nemmere igennem end den tyndere fra Shell :?:
---
Peter
Brugeravatar
Sipo694
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 sep 2015 16:29
Geografisk sted: Gl. Vejlby, Risskov
Model: FJ 1200
Årgang: 1992

Re: Olielampe problem

Indlæg af Sipo694 »

Hej pko107
Jeg bliver dig svar skyldig - men tager info fra de 2 andre til indtægt.
Har du en viden jeg kan bruge? Modtager jeg meget gerne info.
Er 10w-40 ikke tyndere end en 5w-40?
Hilsen Sipo :)
Brugeravatar
pko107
Indlæg: 250
Tilmeldt: 18 apr 2015 21:37
Geografisk sted: Århus
Model: FJR 1300 AS
Årgang: 2015

Re: Olielampe problem

Indlæg af pko107 »

Sipo694 skrev: Har du en viden jeg kan bruge? Modtager jeg meget gerne info.
Er 10w-40 ikke tyndere end en 5w-40?
En 10w-40 er tykkere i kold tilstand end en 5w-40. I varm tilstand er de lige tykke.
Det første tal med w-et angiver tykkelsen i kold tilstand og det andet tal angiver tykkelsen i varm tilstand. Højere tal = tykkere olie.

Du kan ikke umiddelbart sammenligne tykkelsen på det første og sidste tal. En 10w-10 vil f.eks. ikke være lige tyk i både kold og varm tilstand.
---
Peter
Brugeravatar
FJens260
Indlæg: 237
Tilmeldt: 19 apr 2015 12:27
Model: FJR 1300 RP28
Årgang: 2016

Re: Olielampe problem

Indlæg af FJens260 »

Hej Jørgen

Havde det samme problem med min tidligere FJ 1200 :(

Så jeg pillede niveau måleren ud, rensede den godt igennem med tændvæske/lampeolie, så var det problem væk :D

Den skal jo ikke lyse, uanset om du kører med 5w-40 eller 10w-40 ;)
Jens

En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt ;)
Brugeravatar
Sipo694
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 sep 2015 16:29
Geografisk sted: Gl. Vejlby, Risskov
Model: FJ 1200
Årgang: 1992

Re: Olielampe problem

Indlæg af Sipo694 »

Hej FJens260
Fin ide - det vil jeg gøre og lyder sgu som en god ide. Lige sådan noget jeg har brug for.
Tak :D Sipo
Besvar