Støj fra starteren

Spørgsmål og tips vedrørende motor, udstødning, justering og tuning.
Besvar
Michro726

Støj fra starteren

Indlæg af Michro726 »

Halløj...jeg er ny på medlemslisten og ret ny i trafikken, på 2 hjul.
Jeg ved ikke ret meget om motorteknik, og jeg har et ton spørgsmål om min Fj1200, og starter med det mest alvorlige.
Starteren og det der hører til den, skramler så meget at folk vender sig og glor når jeg forsøger at starte...
Nogle gange springer den igang med det samme uden brok, de fleste andre gange skal jeg bruge 4-7 forsøg...det er helt tilfældigt hvornår den gør det, det er lige skidt om den er kold eller varm. Det lyder som om gearkassen er på vej ud af siden på maskinen., og det ændrer ikke noget særligt at jeg kobler ind/ ud af gear eller skubber lidt rundt på den.
Jeg har ladet mig fortælle, at det kan være starter-tandkransen der er slidt.
Den har kørt 66xxx km. En mekanikker gav et bud på stumper og arbejdløn mellem 14-20.000 kr.
kan det fixes billigere?...skal jeg lede efter en komplet donormotor i stedet?...hvad ville i gøre?
Brugeravatar
Carsten198
Indlæg: 80
Tilmeldt: 21 apr 2015 20:51
Geografisk sted: Jægerspris
Model: FJR og XJR 1300
Årgang: 2006

Re: Støj fra starteren

Indlæg af Carsten198 »

Hej
Det er vist ikke så svært lige at afmontere starteren - og så skulle du kunne se om der er tale om slid. Og når du spørger til om en donormotor er et bedre bud på løsningen end en reparation til 14-20.000 - så er det klart et ja. Men først så bør du lige tjekke om der er tale om slid.
MVH Carsten
Husk: vi kører MC for sjov
Palle686

Re: Støj fra starteren

Indlæg af Palle686 »

Måske er det starterkæden? Den er kendt for at begynde at larme når FJ'en har rundet en del kilometer. Kan også være starterkoblingen.

Er du sikker på den ikke har kørt 166.xxx km istedet for 66.xxx km?

Er der forskel på larmen om du starter i frigear eller i gear med koblingen trukket?

Ligegydigt om det er starterkæden, starterkoblingen eller selve starteren, så lyder en pris på op til 20.000,- helt skævt...

Ja, motoren skal ud og skilles helt ad for at skifte starterkæden/koblingen, men det tager altså max. en dag for en mekaniker (jeg kan gøre det på en dag, og er ikke mekaniker..).
Michro726

Re: Støj fra starteren

Indlæg af Michro726 »

Hej Carsten198

Jeg skal vist på web-rundfart før jeg ved hvad jeg skal se efter for at konstatere slid på andet end dæk og lak :) ..jeg må i gang med manualen.. :)
Michro726

Re: Støj fra starteren

Indlæg af Michro726 »

Hej Palle686

Det kan da godt være at tælleren har taget den første tur rundt :) ...jeg tager som regel koblingen når jeg starter, jeg bilder mig ind at der er en lille forskel..
jeg er bestemt ikke mekanikker, det skulle nok lykkes mig at skrue motoren af og lukke den op...meeen det er mere det med at få den samlet rigtigt igen der bekymrer mig...det er ikke noget man lærer på tømrerskolen....det kan dog næsten kun holde pengene hjemme alligevel...måske :D
Palle686

Re: Støj fra starteren

Indlæg af Palle686 »

Det er bare at skaffe en manual og gå igang :D

Der er ikke noget mere tilfredsstillende end at have lavet det selv (og spare en MASSE penge).

Hvis du er tømrer, har du i det mindste hænderne skruet rigtigt på, og så svært er det heller ikke :D
Michro726

Re: Støj fra starteren

Indlæg af Michro726 »

Palle686...Jeg prøver lykken..kan være at jeg bagefter bør tage den en tur forbi Dr.Paul som jeg har læst om et sted tidligere på dagen..
Brugeravatar
Fjolle14
Indlæg: 138
Tilmeldt: 20 apr 2015 21:56
Model: FJR
Årgang: 2009

Re: Støj fra starteren

Indlæg af Fjolle14 »

Hej
Først vil jeg skifte olie til 20/50 olie da den er noget rykker og kan tage noget af den støj og måske kan du leve med hvordan den så lyder. Hvis ikke er er 2 muligheder. 1: er den der er beskrevet 2: skifte til en XJR 1300 motor og ja der er arbejde med begge operationer men hvis det var mig valgte jeg mulighed 2 da du så får en motor er ikke er så gammel og har al den nye teknologi.
Det kan jo være at olieskifte gør at du kan og vil kører med den som den er???
Hilsen Fjolle
FJR 1300 - 2009 - Ocean deep blue
Michro726

Re: Støj fra starteren

Indlæg af Michro726 »

Fjolle....oki...jeg tror starter lige med at skifte olien, mens jeg overvejer mens jeg undersøger mulighederne, tak for alle input :)
andersen.randers309

Re: Støj fra starteren

Indlæg af andersen.randers309 »

Til den pris du er blevet tilbudt service, vil jeg overveje en xjr motor og når du så er i gang få 17" fælg bag på.
Har selv fået opgraderet på denne måde, det koster jo også, men så har man nyere motor uden olieforbrug og bedre køreegenskaber.

Vh
Jesper.
Brugeravatar
Carsten198
Indlæg: 80
Tilmeldt: 21 apr 2015 20:51
Geografisk sted: Jægerspris
Model: FJR og XJR 1300
Årgang: 2006

Re: Støj fra starteren

Indlæg af Carsten198 »

....prøv så lige at se på eBay hvor mange XJR 1300 motorer der er til salg.......
Husk: vi kører MC for sjov
Besvar