tips til start af fj 1100

Spørgsmål og tips vedrørende motor, udstødning, justering og tuning.
Besvar
Sejerø729

tips til start af fj 1100

Indlæg af Sejerø729 »

Hej herinde .

Jeg har fået fat i en fj1100 fra 1984. Fik den til en rimelig pris, med det "eneste problem", at den nægtede at starte.
Den startede og kørte fint da den blev sat ind for vinteren.

Selvsikker, som man nogen gange er, var det selvfølgelig intet problem :D Så er det jo her I kommer ind i billede "håber jeg" .

Jeg har købt en "ny" brugt pickup coil og to tændspoler. Det hjalp ikke. Jeg har prøvet at måle ohm på tændspoler og de skulle umiddelbart ikke fejle noget.

Jeg har også prøvet at måle omh på pickup coil og den vise 166 omh i hayens bogen står 120+- 10 %, så den skulle i og for sig være dårlig. Men er lidt i tvivl om den nu også er det?

Jeg kan fortælle, at alle tændør er taget ud og ligger på topstykket, så man/jeg har en mulighed for at se om den slår gnist.

Jeg kan kun se gnist, når jeg drejer selve tændningnøglen fra tænd til sluk. Hvis jeg så sætter tændningnøglen på on, og derefter bruger hovedafbryderen start/stop, så er det samme resultat, altså gnister når jeg slukke for motoren :o hmmmm.
Så har jeg prøvet at sætte tændingnøglen på on og rodet lidt med cdi-boksen og det multistik som fører op til tændspoler. Hvis man sætter det forsigt sammen, så gnister tændrørene også.

Så kan den pickup coil være defekt ?? eller er det cdi-boksen eller ja jeg er lidt mere end på bar bund der.

Så alle, der kan give et indput her, vil blive modtaget med stor taknemlighed :D

Vh Dan Balling
Palle686

Re: tips til start af fj 1100

Indlæg af Palle686 »

Det er ikke helt klart fra din beskrivelse, men er der gnist på tændrørene når starteren kører rundt?
Sejerø729

Re: tips til start af fj 1100

Indlæg af Sejerø729 »

Nej der er ikke gnist på tændrørene nå motoren bliver tørnet.
Palle686

Re: tips til start af fj 1100

Indlæg af Palle686 »

Har du 12 VDC på de rød/hvide ledninger til tændspolerne når der er tænding på?

Får du gnist hvis du forbinder de orange og grå ledninger på tændspolerne til stel (tænding skal være på)?

Hvis svaret er ja til begge ovenstående, har du en dårlig forbindelse eller en defekt tændingsboks.

Ohm alle ledninger i tændingssystemet igennem og se om der mangler forbindelse et eller andet sted.
Sejerø729

Re: tips til start af fj 1100

Indlæg af Sejerø729 »

Jeg har ikke prøvet det, men vil prøve det af en af de næste dage hvor tiden er til det.
Tak for info og skal nok vende tilbage med hvordan det er gået :-)
Brugeravatar
cavione100
Administrator
Indlæg: 303
Tilmeldt: 21 apr 2015 09:06
Geografisk sted: Ribe, Sønderjylland
Model: FJ 1200
Årgang: 1991

Re: tips til start af fj 1100

Indlæg af cavione100 »

Umiddelbart synes jeg det lyder som om der ikke er power nok på batteriet (?)

Hvis spændingen bliver for lav kommer der sandsynligvis ikke gnist på, og så starter cyklen ikke. Hvis batteriet er ved at være mat, falder spændingen når starteren aktiveres, og det kan måske være årsagen.

Har du evt. mulighed for at prøve med et andet batteri, så er det jo et nem tjek lige at lave 8-)

Carsten
Sejerø729

Re: tips til start af fj 1100

Indlæg af Sejerø729 »

ja jeg har tænk på batteriet og også købt nyt. :-)

Jeg ville lige prøve det palle forslår , og så vende tilbage
Brugeravatar
KimGitte115
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21 apr 2015 21:08
Model: FJR 1300
Årgang: 2003

Re: tips til start af fj 1100

Indlæg af KimGitte115 »

Hej

Nu er det ikke "bare" dårlige tændrør.


Mvh Kim
Sejerø729

Re: tips til start af fj 1100

Indlæg af Sejerø729 »

Jeg har prøvet det palle forslog, og der er ikke 12 v på rød/hvid men omkrig 8,00 volt.

Og det kommer gnist ved at forbinde grå og orange til stel.
Og tændrørene er nye :-)
Sejerø729

Re: tips til start af fj 1100

Indlæg af Sejerø729 »

Kunne det betyde at der ligger en dårlig forbiendelse et eller andet sted ??
Og ligger den så på stel siden .
Er stadig åben for gode input

Vh Dan
Palle686

Re: tips til start af fj 1100

Indlæg af Palle686 »

Går ud fra du har 12 VDC direkte på batteripolerne(?)

Hvis ja, så har du til at starte med et problem med alt for stort spændingstab i dit ledningsnet fra batteri til tændspoler. Det går gennem diverse stik og kontakter, så der er rigeligt muligheder for dårlige forbindelser.

Når det er sagt, så burde du stadig få gnist når du tørner starteren (du får jo gnist når du forbinder spolerne til stel), så du har et problem mere enten med selve tændingsboksen, pick-up eller forbindelser/stik.

Det er selvfølgelig muligt at måle sig frem til hvor fejlen ligger, men det er lidt langhåret at forklare her. Hvis du ikke selv kan gennemskue det, og ikke har et kredsløbsdiagram, så er det bedst at alliere sig med en der har viden om elektriske/elektroniske kredsløb.
Sejerø729

Re: tips til start af fj 1100

Indlæg af Sejerø729 »

Jeg har 12v på batteri polerne . 13,.. har sat lader på

Jeg har måske misforstået det med tændspolerne .
jeg prøver , jeg har sat en lus på i multi stikket ved tændspolerne og til stel.
men mener du jeg skal sætte en ledning på orange/grå efter at havde skilt stikket ad ? så der bliver en lus på de rød/hvide og så sætte en på orange/grå til stel

Er det forståligt?

Jeg har et diagram hayens bog ;-) og ja kan godt være lidt mere end lidt langhåret at gennemgå her :lol: .

Jeg finder en dag hvor jeg har tiden og roen til det.

Jeg takker for input og gode råd og vejleding :)

skal nok lige vende tilbage med hvordan det står til
Brugeravatar
sfeilberg12
Administrator
Indlæg: 22
Tilmeldt: 20 apr 2015 22:57
Model: FJ 1200 3CW
Årgang: 1988

Re: tips til start af fj 1100

Indlæg af sfeilberg12 »

Jeg har været ud for at ledningen til omdregningsbegrænseren var knækket på min 1100. Jeg kan ikke huske farven og er ikke lige i nærheden af et ledningsdiagram, men jeg husker det som en ledning der gik fra omdregningstæller området og endte vistnok ved cdi boksen. Ved ikke om det hjælper, men det er da noget du nemt skulle kunne tjekke.

Jeg ved den ledning er der da jeg engang holdt på Nørrebrogade og skulle på bakken med en førstegangs passager. Startede cyklen og drejede styret fuldt ud til højre og så døde motoren og jeg fik den ikke i gang igen. Måtte tilbage efter en reservecykel:-)

Søren
-
-
-
-

:ugeek: Spørgsmålet er der hver dag når man stiller op i garagen om morgenen. Hvilken FJ skal jeg tage idag? :roll:
Sejerø729

Re: tips til start af fj 1100

Indlæg af Sejerø729 »

Hej Søren

Du har ret men du har jo også prøvet det .
Der går en sort/gul fra begrenseren til cdi boksen.

den skal helt sikker prøves af :-)
Sejerø729

Re: tips til start af fj 1100

Indlæg af Sejerø729 »

Hej her inde ,
Jeg fandt en del stumper til min 1100 billigt over dba . Og prøvede at skifte cdi-boxen og om ikke andet så slå den da gnister på alle fire rør.
Har så ikke haft tid til mere da familien også skal passes en gang imellem .
Skal nok skrive mere nå jeg kan se mig tid til at rode lidt med hende den ældre dame
Besvar