FJR1300AS gearskifte

Spørgsmål og tips vedrørende motor, udstødning, justering og tuning.
Besvar
Stich348

FJR1300AS gearskifte

Indlæg af Stich348 »

Halløj ☺ Er der nogen der har viden eller erfaring med gearskiftet på en FJR1300 AS årgang 2007? Den med automatkobling. Kørt 25.000 km. Når jeg kører mellem 30-80 km/t, altså langsom kørsel og bykørsel, og følger den alm. trafik siger den ofte et stort klonk/skrald når jeg skifter op i gear. Det gælder også ved bjergkørsel. Hvis jeg kører rask til og giver godt med gas skifter den op helt glidende og fejlfrit. Når jeg gearer ned er der som regel ingen problemer. Nogen der ved noget eller kender nogen der gør? Mvh. Henning. Stich348
Stich348

Re: FJR1300AS gearskifte

Indlæg af Stich348 »

Hermed svar fra Yamaha.

Hej Henning.

Jeg har nu været i dialog lidt frem og tilbage med servicechefen i Norge og har information ang. Din forespørgsel med retur. 

Yamaha er bekendt med lidt lyd fra gearkassen af den gamle model/type AS gearkasse som din. I nogle tilfælde kan noget af det afhjælpes ved at skifte lamellerne i koblingen, samt udlufte koblingssystemet. Vi kan også prøve at justere omdrejningstallet ved hjælp af diagnosesystemet, hvornår koblingen kobler ind/ud, men han ved ikke om denne justering har indflydelse på dette problem.
Der er ingen garantidækning på dette, siden mange har disse <<Klonke>> lyde uden at gøre nogen skade. 

Ovenstående justeringer kan afprøves, men det er for egen regning og fjerner kun en lyd som ikke gør nogen skade.

Jeg håber at du kan bruge min svar og ønsker jer en god weekend.  Sig endelig til hvis der er andet jeg kan gøre for dig.

Med venlig hilsen

Jon Jørgensen
Yamaha Store Ringsted
Fluebæksvej 200
4100 Ringsted
Besvar