pair system

Spørgsmål og tips vedrørende motor, udstødning, justering og tuning.
Besvar
Brugeravatar
Steffen437
Indlæg: 56
Tilmeldt: 20 apr 2015 22:18
Geografisk sted: Fjelstervang
Model: FJR 1300 AE RP28
Årgang: 2016

pair system

Indlæg af Steffen437 »

Hvordan får jeg koblet pair systemet fra på min Fjr 1300 År 2003 ?

Billeder
https://www.dropbox.com/sh/ahuech4wlpbj ... 3H3Xa?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Er det bare den store som kommer fra Filterkassen som skal proppes ?
Harley er den bedste måde at lave larm på uden at få stor Effekt :-)
Brugeravatar
cavione100
Administrator
Indlæg: 303
Tilmeldt: 21 apr 2015 09:06
Geografisk sted: Ribe, Sønderjylland
Model: FJ 1200
Årgang: 1991

Re: pair system

Indlæg af cavione100 »

Hej Steffen

Det er næsten helt sikkert ligemeget hvor du blænder den af tror jeg. Du kunne endda nøjes med at klemme slangen sammen over til filterkassen.

Slangen fra filterkassen går i et T-stykke, hvor der på den anden side sidder en resonator - måske var det bedste at blænde den af fra t-stykket af (retning mod topstykke). Så har du også et stykke du kan sætte på til at blænde hullet til luftfilterkassen.

Jeg gjorde dog det på min, at jeg tog hætterne af ned til membranerne i ventildækslet. Her vendte jeg modstoppet om så det trykker membranerne nedad så de ikke kan åbne. Og derved kunne jeg så pille alle slangerne helt af (bortset fra en stump til filterkassen) 8-)

Du kan i øvrigt uden problemer også pille den elektronikdims af også - der kommer ikke fejlbeskeder eller andet sligt utøj ud af det :D

Carsten
Brugeravatar
Steffen437
Indlæg: 56
Tilmeldt: 20 apr 2015 22:18
Geografisk sted: Fjelstervang
Model: FJR 1300 AE RP28
Årgang: 2016

Re: pair system

Indlæg af Steffen437 »

Fedt for jeg tænkte også på bare at skikke stikket, det er jo den nemme løsning :-)
Tak for svaret
Harley er den bedste måde at lave larm på uden at få stor Effekt :-)
Brugeravatar
FJRules140
Indlæg: 75
Tilmeldt: 21 apr 2015 09:13
Model: FJR 1300 RP23
Årgang: 2014

Re: pair system

Indlæg af FJRules140 »

Hvad skulle fordelen være ved at fjerne det bortset fra lidt mere plads til at rode rundt i?
Brian (FJR1300-RP23)
Brugeravatar
Steffen437
Indlæg: 56
Tilmeldt: 20 apr 2015 22:18
Geografisk sted: Fjelstervang
Model: FJR 1300 AE RP28
Årgang: 2016

Re: pair system

Indlæg af Steffen437 »

i forbindelse med justering, så den ikke får falsk luft ind, Det er jo faktisk det samme som utæt udstødning
Harley er den bedste måde at lave larm på uden at få stor Effekt :-)
Brugeravatar
FJRPAUL46
Indlæg: 59
Tilmeldt: 21 apr 2015 10:09
Geografisk sted: Græsted
Model: FJR 1300 A RP28
Årgang: 2018

Re: pair system

Indlæg af FJRPAUL46 »

Hej Steffen.

Der er ingen grund til at frakoble det på grund af justering, lige så snart CO mode bliver aktiveret, kobles systemet fra af en solonoid ventil som lukker af for luften fra luftfilterkassen, det samme sker under kørsel for at der ikke kommer falsk luft (ilt) til lamdasonden, ellers ville den ikke virke korrekt. Air induction / PAIR, er kun aktivt i tomgang og ved koldstart, da katalysatoren her ingen virkning har. Når systemet er aktivt halverer det udledningen af CO og HC (kulbrinte), hvilket gør vi alle sammen kan indånde en renere luft. :)

Mvh
Paul
Brugeravatar
cavione100
Administrator
Indlæg: 303
Tilmeldt: 21 apr 2015 09:06
Geografisk sted: Ribe, Sønderjylland
Model: FJ 1200
Årgang: 1991

Re: pair system

Indlæg af cavione100 »

FJRules140 skrev:Hvad skulle fordelen være ved at fjerne det bortset fra lidt mere plads til at rode rundt i?
Godt spørgsmål, for det er sandsynligvis ikke noget der skader noget overhovedet.

Min 07'model fik løsnet fjedre, akslerne til spjældene blev taget ud og smurt osv. da jeg fik den (tror det var omkring 30tkm den havde kørt dengang) - 07'erne er nemlig alt for stramme i gassen, så jeg følte at et eller andet måtte gøres. At det næsten var skønne spildte kræfter er en anden sag :roll:

Men i den forbindelse var det tydeligt at indsugningen allerede ved de forholdsvis få km var blevet svinet godt til af sod fra PAIR systemet - også selvom systemet kun virker ved tomgang og koldstart jf. Pauls beskrivelser 8-)

Jeg var ikke tilhænger af at tilsodningen skulle fortsætte efter den fine rengøring, så det system kom ikke på igen :P

Carsten
Brugeravatar
Steffen437
Indlæg: 56
Tilmeldt: 20 apr 2015 22:18
Geografisk sted: Fjelstervang
Model: FJR 1300 AE RP28
Årgang: 2016

Re: pair system

Indlæg af Steffen437 »

Opsummering

Pair systemet er forsat på men under testen var det frakoblet.
Grunden il det skulle frakobles er at der kan ikke måles rigtig når/Hvis der kommer ren luft i efter forbrandingen er sket
Grunden til at den skulle testes er at da jeg købte cyklen var der en power commander 3 på den, den blev rimelig hurtig pillet af for det havde jeg ikke råd til at køre med, 220 - 270 Km på en tank benzin ?? Hmm der er da noget som ikke stemmer så den blev pillet af.

Nu er den så igen kommet på og i den forbindelse skille der lukkes for den falske luft mens den blev justeret, så det er stadig på. I morgen skal jeg på en længere tur så nu skal jeg se hvad det har givet.

Kan lige nævne at med den mapning DER VAR i power commanderen fik den Ca 15% formeget i tomgang og fra tomgang til Ca 130 Km/t 15-25% formeget, Så det er vist bare et standart mapning som er hentet på nettet som var smidt i den, Stedet som har lavet den mener der er 10% i besparelse på hele området nu så det blive spænende at se hvad økonomien bliver
Harley er den bedste måde at lave larm på uden at få stor Effekt :-)
Besvar