Side 1 af 1

Start/strøm

: 27 okt 2016 14:44
af peterj741
Hej jeg har en fin fj 1200 som ikke vil starte og har altid startet fint,man kan høre ved siden af batteriet at den runde dims der sidder der at den klikker højt til der ikke er mere strøm på og så lader jeg den op igen men den vil stadig ikke i gang?? er der nogen der ved om det er den dims som jeg ikke ved hvad hedder eller om batteriet er gået i stykker?
Peter fra Falster

Re: Start/strøm

: 27 okt 2016 15:25
af KimGitte115
hej Peter

Prøv at sæt et Voltmeter på dit batteri (måler 12 volt) og start så.
Hvis voltmeteret nu falder til 8-10 volt er dit batteri færdigt.

Mvh Kim

Re: Start/strøm

: 27 okt 2016 17:32
af peterj741
Hej Kim. Tak for dit svar :-) jeg prøver at få fat på et Voltmeter :-)
mv Peter

Re: Start/strøm

: 28 okt 2016 08:48
af cavione100
peterj741 skrev:Hej jeg har en fin fj 1200 som ikke vil starte og har altid startet fint,man kan høre ved siden af batteriet at den runde dims der sidder der at den klikker højt til der ikke er mere strøm på og så lader jeg den op igen men den vil stadig ikke i gang?? er der nogen der ved om det er den dims som jeg ikke ved hvad hedder eller om batteriet er gået i stykker?
Peter fra Falster
Hej Peter

Jeg er ret sikker på at det du kan høre der klikker er benzinpumpen. Hvis du gentager manøvren med at slukke og sætte tænding på et par gange skulle den gerne reducere antallet af klik, idet den stopper med at klikke når der er modtryk nok på fra karburatoren.

Når den først klikker hurtigt og så hurtigt falder i kadence er det ikke fordi den går tør for strøm, men fordi modtrykket stiger - det er helt normalt.

Mvh
Carsten

Re: Start/strøm

: 28 okt 2016 09:57
af pko107
Klikker den én gang når du drejer nøglen og holder den drejet, eller klikker den mange gange hurtigt efter hinanden, så længe du holder nøglen drejet?

Hvis den klikker mange gange er dit batteri færdigt, eller du har en dårlig forbindelse til starter relæet (solonoiden).
Årsagen til de mange klik er at, der lige når du drejer nøglen er strøm nok til at trække relæet, men så starteren begynder at bruge strøm falder spændingen, hvilket bevirker at relæet lukker. Herved falder strømforbruget og spændingen stiger igen indtil relæet igen trækkes osv. osv. indtil der ikke er mere strøm på batteriet.

Re: Start/strøm

: 28 okt 2016 10:55
af cavione100
Nå ja, der mangler egentlig info om hvorvidt klikke-lyden der snakkes om er den kommer når man drejer nøglen eller om det er en lyd der først kommer når man trykker på start-knappen ? :?

C

Re: Start/strøm

: 28 okt 2016 13:10
af Palle686
cavione100 skrev:Nå ja, der mangler egentlig info om hvorvidt klikke-lyden der snakkes om er den kommer når man drejer nøglen eller om det er en lyd der først kommer når man trykker på start-knappen ? :?

C
Når nu problemet er at den ikke vil starte, mon så ikke det er når der trykkes på start-knappen ;)

Der er flere muligheder:
>Dårligt batteri.
>Defekt start-relæ.
>Dårlige forbindelser til starter.
>Defekt starter.

Systematisk fejlfinding med et voltmeter, er vejen frem.

Re: Start/strøm

: 28 okt 2016 15:30
af peterj741
Sikke en masse gode svar :-) Tak. Klikke lyden kommer når man trykker på startknappen så det passer jo fint med det er til benzinpumpen. jeg køber et nyt batteri og tager den derfra men er blevet meget klogere nu så det er rart man kan spørge jer herinde :-) Peter

Re: Start/strøm

: 28 okt 2016 17:23
af Klaris359
inden du køber nyt batteri kunne du jo prøve medet par startkabler
hilsen peter

Re: Start/strøm

: 29 okt 2016 10:24
af pko107
I mit ovenstående indlæg skal du selvfølgelig oversætte "dreje nøglen og holder den drejet" til "trykker på startknappen og holder den inde". Jeg har vist kørt for meget bil her i oktober ;)

Men du har stadig ikke svaret på mit spørgsmål.

Re: Start/strøm

: 31 okt 2016 09:11
af cavione100
peterj741 skrev:Sikke en masse gode svar :-) Tak. Klikke lyden kommer når man trykker på startknappen så det passer jo fint med det er til benzinpumpen. jeg køber et nyt batteri og tager den derfra men er blevet meget klogere nu så det er rart man kan spørge jer herinde :-) Peter
Hej Peter

Det var ikke helt sådan jeg mente - benzinpumpen kører med nogle klik allerede når man sætter tænding på og holder så hurtigt op igen. Hvis den først giver sig til at klikke når du trykker på starteren må det være startrelæet du kan høre - og så er det mest sandsynlige at det er batteriet der er færdig.

Startkabler er en god ide, men det virker ikke altid helt godt nok, især ikke hvis mc-batteriet er færdig. Jeg prøvede det på et tidspunkt, og her hjalp startkablerne ikke, men et nyt batteri gjorde tricket... Hvis den starter eller blot turn'er motoren med startkabler på har du selvfølgelig svaret på at det er batteriet, så det er vel altid et forsøg værd 8-)

Carsten

Re: Start/strøm

: 31 okt 2016 11:16
af Arne126
Arne126 skrev:Hej
Man behøver vel heller ikke at købe et nyt batteri som det første ;)
Man kan vel låne et af en kammeret allerførst og vis det så fungere er fejlen vel fundet :o

Mvh Arne

Re: Start/strøm

: 01 nov 2016 08:53
af zaptor749
Det ku jo meget vel være startrelæet der klikker, når det sker ved tryk på startknappen. Find det relæ der laver lyden. Sidder ofte tæt på batteriet. Tjek om der går en meget tyk ledning til og en meget tyk ledning fra. Mærk på den og tryk start. Så kan man mærke om der sker noget og det rigtige relæ. Tag en tyk skruetrækker, fastnøgle eller lign. og kortslut de to tykke kabler til relæet. Så får starteren strøm direkte og man kan så høre om den kører eller tager fat. Sker dette. Nyt startrelæ. Sker det ikke er det nok starter eller i heldigste fald kullene i starteren... Er som et meget enkelt kredsløb.

Re: Start/strøm

: 01 nov 2016 20:36
af peterj741
Hej igen. Et nyt batteri og det hele kører igen som det skal :-) så mon ikke man når en tur inden sneen kommer :-) tak for hjælper alle sammen.MV Peter

Re: Start/strøm

: 09 maj 2018 19:51
af larsqvist474
Tillader mig lige at tage denne gamle tråd op igen da jeg har et lignende problem..

Startede op for første gang i år - det gik strygende. Kørte en lille tur og kunne ikke starte - det lød som der ikke var strøm nok på for den kunne ikke rigtig trække starteren rundt.

Fik den løbet igang uden de store problemer. Da jeg kom hjem var den helt død - men der var masser af strøm på det næsten nye batteri. kan kun høre en klikken fra relæet. Har som det blev foreslået oven for prøvet at kortslutte relæet uden at der skete noget. Kunne dog mærke i skruetrækkeren at der sker noget mekanisk i relæet.

Og så til spørgsmålet; Tror i det er starteren der er stået af, eller kan der være andre og mindre problemer..

Mvh Lars qvist

Re: Start/strøm

: 09 maj 2018 21:46
af KimGitte115
Hej Lars

Du siger masser af strøm.
Men er det, når du trykker start.
Hvis den falder til 8_10 volt er dig bateri færdigt.

Mvh kim

Re: Start/strøm

: 09 maj 2018 22:17
af pko107
Prøv med starthjælp fra f.eks. en bil. Det vil fortælle dig, om det er batteriet eller ej.