rystelser/summen i styret/håndtag FJR 1300

Spørgsmål og tips vedrørende resten af motorcyklen.
Besvar
Brugeravatar
Pede48
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20 apr 2015 22:11
Geografisk sted: Farsø
Model: FJR1300
Årgang: 2001
Kontakt:

rystelser/summen i styret/håndtag FJR 1300

Indlæg af Pede48 »

Hej
Jeg døjer med en svag rysten/summen i håndtagene ved kørsel med km/t 85-90 og 130 og det gør min hænder følesesløse.... :? . Nogen der kender til dette problem og ved om det er nem og afhjælpe. Mit fordæk er næsten nyt. Det er en årgang 2001.

Hilsen Peter
Palle686

Re: rystelser/summen i styret/håndtag FJR 1300

Indlæg af Palle686 »

Først skal du finde ud af om vibrationerne kommer fra motoren eller hjul/stel/kæde/etc..

Når du mærker vibrationerne, så tag koblingen og luk hurtigt for gassen. Hvis vibrationerne kommer fra motoren, vil de forsvinde.

Hvis de kommer fra et andet sted, vil de fortsætte.

Når du ved det, kan man begynde at lede efter årsagen, og der kan være mange....
Brugeravatar
Brian697
Indlæg: 51
Tilmeldt: 22 okt 2015 21:00
Geografisk sted: Egtved
Model: FJR 1300
Årgang: 2005

Re: rystelser/summen i styret/håndtag FJR 1300

Indlæg af Brian697 »

Hej . Jeg har været ude for det samme . det var kronrørslejer der skulle skiftes ;)
Brugeravatar
Pede48
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20 apr 2015 22:11
Geografisk sted: Farsø
Model: FJR1300
Årgang: 2001
Kontakt:

Re: rystelser/summen i styret/håndtag FJR 1300

Indlæg af Pede48 »

Palle686 skrev:Først skal du finde ud af om vibrationerne kommer fra motoren eller hjul/stel/kæde/etc..

Når du mærker vibrationerne, så tag koblingen og luk hurtigt for gassen. Hvis vibrationerne kommer fra motoren, vil de forsvinde.

Hvis de kommer fra et andet sted, vil de fortsætte.

Når du ved det, kan man begynde at lede efter årsagen, og der kan være mange....
Hej Palle
Jeg må ud og prøve mig lidt frem :)
Brugeravatar
Pede48
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20 apr 2015 22:11
Geografisk sted: Farsø
Model: FJR1300
Årgang: 2001
Kontakt:

Re: rystelser/summen i styret/håndtag FJR 1300

Indlæg af Pede48 »

Brian697 skrev:Hej . Jeg har været ude for det samme . det var kronrørslejer der skulle skiftes ;)

Hej Brian
Tak for svaret :)
Brugeravatar
cavione100
Administrator
Indlæg: 303
Tilmeldt: 21 apr 2015 09:06
Geografisk sted: Ribe, Sønderjylland
Model: FJ 1200
Årgang: 1991

Re: rystelser/summen i styret/håndtag FJR 1300

Indlæg af cavione100 »

Pede48 skrev:Hej
Jeg døjer med en svag rysten/summen i håndtagene ved kørsel med km/t 85-90 og 130 og det gør min hænder følesesløse.... :? . Nogen der kender til dette problem og ved om det er nem og afhjælpe. Mit fordæk er næsten nyt. Det er en årgang 2001.

Hilsen Peter
Hej Peter.
Der er en smule vibrationer i styret på RP04'eren. Jeg satte et par tungere styrvægte på min og det tog de sidste vibrationer, synes jeg. Det er dog lidt vildt at du får følelsesløse fingre, jeg var nu ikke synderligt generet fra original-opsætningen - men det er selvfølgelig nok også lidt forskelligt fra person til person.

Hvis vibrationerne kommer fra motoren, vil du som regel kunne mærke at de forsvinder ved at geare ned, men at du så til gengæld kan finde dem ved en anden hastighed hvor omdrejningerne så er de samme.

I værste tilfælde kan man være så uheldig at en tidligere ejer kan have forsøgt at synkronisere cyklen ved at skrue på de justeringer der indstiller spjældene mellem "karburatorerne" på den. Så vidt jeg ved at det den vej man justerer en 1200 f.eks., så det er for nogen nok helt normalt at justere der, men altså ikke helt optimalt på en FJR.

Gør man det der, så åbner spjældene en lille smule forskelligt. Og hvis den så efterfølgende er blevet justeret på de rigtige justeringsskruer til at køre fint i tomgang, vil den alligevel være ude af sync. når den kører med lidt gas på.

RP04'eren har originalt monterede CO-justerings skruer monteret på forrørene, så jeg vil foreslå at du får stillet CO og herefter synchroniseret den. Hvis den stadig vibrerer ved kørsel ville jeg få tjekket om spjæld-bladene åbner ens. Det kræver nok at indsprøjtningen kommer af tror jeg, for jeg tænker kun det kan justeres vha. søgeblade medens anlægget ligger på bordet.

Mvh

Carsten
Brugeravatar
Søren118
Indlæg: 37
Tilmeldt: 20 apr 2015 22:06
Geografisk sted: Frederiksberg
Model: FJR 1300 RP011
Årgang: 2005

Re: rystelser/summen i styret/håndtag FJR 1300

Indlæg af Søren118 »

Hej Forum
Jeg har også nogle vibrationer i styret på min RP 11 fra 2005 med 60000 på klokken. Kronrørslejerne har tidligere været justeret på værksted. Jeg vil derfor høre om der er nogen som har det værktøj liggende som bruges til at stramme lejet op med ? Lån eller køb !
Jeg har netop fået nyt fordæk og synkroniseret indsprøjtning så dette kan udelukkes - samt det faktum at vibrationerne ogsåvar til stede inden dækskifte.
Mvh Søren
Brugeravatar
mic291
Indlæg: 278
Tilmeldt: 18 apr 2015 19:02
Model: FJR 1300
Årgang: 2016

Re: rystelser/summen i styret/håndtag FJR 1300

Indlæg af mic291 »

Hejsa.

Normalt skal der ikke være mange vibrationer i en FJR.
Kronrørslejerne burde det ikke være. Er der lidt klokken i forenden, er det som regel topmøtrikken det er galt med.
Løsn gaffelbenene i toppladen, spænd møtrikken 130 Nm, mener jeg. ( tjek lige manualen inden ) Tryk gaflen ned et par gange og spænd gaffelbenene igen.
Det plejer at løse det problem. Hvis ikke, så gå til en doktor, da kronrørslejerne skal spændes meget nøjagtigt.

Vibrationerne plejer at kunne fjernes med en justering.
Der er efterhånden en del dygtige læger omkring os.
Få ham til at tjekke ECU'en, det kan hurtigt gøres i underprogrammet i urerne, spjældene med et søgerblad, måske der har været en skrusukimand forbi, som pressi skrev ;)
Og ellers Co og synkronisering. Så skal den spille.

Med min den røde havde jeg så yderligere vibrationer. Det føltes som et motorophæng. Det gav hovedbrud og mange timer med sorte fingre.
Motorophæng, kobling og kron og spidshjul. Først da jeg fik en elektronisk fartpilot på fandt jeg problemet.
Når man kørte et stykke tid med samme fart, blev vibrationerne gradvis mindre, for derefter at komme igen når hastigheden blev ændret.
Det var så strålerne på kardanleddet der aldrig var blevet smurt fra fabrikken. Så ingen regel uden undtagelse ;)

Håber det kan bruges til noget.

Mic.
Mic
Brugeravatar
Brian697
Indlæg: 51
Tilmeldt: 22 okt 2015 21:00
Geografisk sted: Egtved
Model: FJR 1300
Årgang: 2005

Re: rystelser/summen i styret/håndtag FJR 1300

Indlæg af Brian697 »

Søren118 skrev:Hej Forum
Jeg har også nogle vibrationer i styret på min RP 11 fra 2005 med 60000 på klokken. Kronrørslejerne har tidligere været justeret på værksted. Jeg vil derfor høre om der er nogen som har det værktøj liggende som bruges til at stramme lejet op med ? Lån eller køb !
Jeg har netop fået nyt fordæk og synkroniseret indsprøjtning så dette kan udelukkes - samt det faktum at vibrationerne ogsåvar til stede inden dækskifte.
Mvh Søren
Hej , Du skriver "kronrørslejer justeret" ?? Jeg fik at vide de ikke kan justeres ,og fik dem derfor skiftet. Derefter var MINE rystelser i styret væk !

Brian.
Brugeravatar
Søren118
Indlæg: 37
Tilmeldt: 20 apr 2015 22:06
Geografisk sted: Frederiksberg
Model: FJR 1300 RP011
Årgang: 2005

Re: rystelser/summen i styret/håndtag FJR 1300

Indlæg af Søren118 »

Hej Brian
vedr justering af kronrørslejer
Da cyklen var på værksted for ca 2 år siden hos Fisker MC grundet ukorrekt afbalancering fik jeg at vide at de havde justeret kronrørslejerne.
Jeg går ud fra at de har fulgt metoden om at tilspænde til 85 NM og derefter løsne og igen tilspænde til 19NM som foreskrevet i hpndbog, og måske derved opnår at reducere et eventuelt slid.
Jeg vil gerne ofre de ca 3000,- for at få skiftet lejerne - men da jeg endnu ikke er helt sikker på om det er kronrørslejerne - vil jeg gerne undersøge og udelukke andre muligheder.
Jeg tænkte at foretage tilspændingen og derefter teste om vibrationerne var væk og ellers udskifte hvis nødvendigt.
Jeg har som sagt fået synkroniseret indsugning og fået skiftet dæk så dette udelukkes - så næste skridt er at få tilspændt centermøtrikken til det oplyste NM - teste - evt indkøbe værktøjet hos Yamaha (550,-) og teste igen og måske ende op med at få skiftet lejerne på værkstedet :mrgreen:
Jeg har fået oplyst at lejerne koste ca 1500,- + arbejdsløn på på ca 1500,- .


mvh Søren
Stich348

Re: rystelser/summen i styret/håndtag FJR 1300

Indlæg af Stich348 »

Jeg har samme problem. Nu har FjrPaul lidt mere at arbejde med. Cavione, hvilke styrender har du monteret og hvor er de købt?
Brugeravatar
cavione100
Administrator
Indlæg: 303
Tilmeldt: 21 apr 2015 09:06
Geografisk sted: Ribe, Sønderjylland
Model: FJ 1200
Årgang: 1991

Re: rystelser/summen i styret/håndtag FJR 1300

Indlæg af cavione100 »

Hej Stich

Jeg har fundet en gut i Tyskland som bliver så glad når jeg skriver til ham - han drejer dem for mig, selvom han ellers ikke drejer til nogen privat.
Han er desv. ikke hel billig i drift (som man siger), men det er s.. flot arbejde han laver. De sidste kostede knap 600,-

Jeg har fået styrvægte lavet både til FJR og FJ 1200 (og en enkelt fazer oss' :lol: ), og det er altid en fornøjelse at pakke det ud når det lander.

Fordelen er at man selv kan bestemme hvor lange de skal være og hvilke diametre osv. man vil have dem i.

1200 og Fazer vægten ser således ud:
Billede

FJR'ens ser sådan her ud:
Billede

Mvh
Carsten
Brugeravatar
Chiefen172
Indlæg: 13
Tilmeldt: 21 apr 2015 22:59
Model: FJR 1300 RP08
Årgang: 2003

Re: rystelser/summen i styret/håndtag FJR 1300

Indlæg af Chiefen172 »

Hejsa
Havde samme problemer med vibrationer i styret på min RP08 fra 2003. På en tur fra Esbjerg til København sov hele højre arm ellerede ved Kolding, så er der sgu langt til Kbh. Var en smut forbi Dr. Paul i Nordsjælland, nu jeg alligevel var på de kanter. Planen var en bedre justering af motor, men desværre droppede Yamaha at lave huller for CO2 måling i alle forrør efter 2002 modellen. Det må vente til vinter-overliggeren.
Jeg fik dog lidt "tips og tricks" bl.a. at manglende smørring af forreste kardan stråler (mangenot). Nu har jeg jeg lige været så uheldig og punktere og da baghjulet alligevel var afmonteret tænkte jeg at det med kardannen skulle tjekkes. 4 hættemøtrikker og vupti kan man trække hele akslen ud. Og tør var den, så et ordentligt lag Molybdændisulfidfedt fra Biltema både på aksel og ved montagen af baghjulet, så var jeg klar.
Er så heldig at vi her uden for Esbjerg har en lille strækning motorvej hvor man må teste sådan noget (!) og vibrationerne er reduceret mærkbart, stort set forsvundet, men kræver vist flere tests, men rigtig dejligt var det.
Jeg fremstillede ogå nye styrvægte på ca dobbelt vægt, 230 g stykket og det hjalp også lidt, men ikke så meget som fedt- tricket. Og tuben kostede kun 34,90.
Det var bare lige det jeg ville sige, fortsat god sommer og efterår. :mrgreen:
Ole
Brugeravatar
dinoalbino469
Indlæg: 51
Tilmeldt: 22 apr 2015 16:14
Geografisk sted: give
Model: FJR 1300 RP 28
Årgang: 2016

Re: rystelser/summen i styret/håndtag FJR 1300

Indlæg af dinoalbino469 »

En gang smørelse er nødvendig min var knas tør :shock:
RP13 de første kan højre hånd godt sove lidt men det er spjæld fjeder der er for stramt. Løs fjederen en omgang eller skift den det hjælper meget.
Vedhæftede filer
_20170319_140401.JPG
(653.45 KiB) Downloadet 17623 gange
_20170319_140450.JPG
(916.56 KiB) Downloadet 17608 gange
Besvar