Registreringsafgiften på de populæreste mc'er (f. eks. FJR) beregnes på basis af niveaulister som kan hentes hos SKAT.
Herunder den sidste nye:
http://www.winpotweb.dk/billeder/bb/210 ... ste_mc.pdf
FJR finder du på side 45 i dokumentet.
Afgiften udgør i runde tal 55 % af den angivne værdi i listen - altså er en 2006 sat til 130.000 og dermed ca. 71.500,- i afgift.
Din er dog, på trods af første registrering, en model 2005 (RP11) og dette bør du anføre ved forespørgsel på afgift.
Dvs. den formentlig kan sættes til 125.000 og dermed ca. 66.000,- i afgift.
Herudover har din MC været tjeneste-MC, hvilket giver yderligere fradag, dette må du endelig også anføre, det kunne give et fradrag på måske 10.000 således at du måske ender med en værdi på 115.000,- og dermed en afgift på 63.500,-
Kun fremtiden kan vise hvor meget prisnedsættelserne på de nye vi slå igennem på brugtpriserne, der danner baggrund for niveaulisterne.
Jeg har været i dialog med SKAT om det urimelige i at niveaulisten for februar 2016 er identisk med niveaulisten for november 2015, idet jeg anførte at en prissænkning på en ny tilsvarende (RP23) på knap 30.000 burde slå igennem hele vejen ned i niveaulisten og altså dermed påvirke prisen på en 2005 med ca. 10.000 kr.
De sagde at de forstod mit argument, men at de gerne ville se det i annoncerne før det ville lade det slå igennem - derfor mit argument om at prissænkningerne havde svært ved at slå igennem hos forhandlerne andetsteds i vort Forum.
Måske sænkes priserne i næste Niveauliste, men i givet fald nok kun med 5.000 kr. altså ca. 2.750,- i afgift.
Lige nu er det smarteste nok at gøre som FJENS har gjort, sælg den gamle og køb en spritny !