Opstart af FJ 1200
Opstart af FJ 1200
Efter at have været fraværende i omkring et par år grundet alvorlig sygdom er mit helbred blevet nogenlunde stabiliseret og jeg har fået det bedre.
Min FJ 1200 har ikke været ude at køre i knap 3 år men nu arbejder jeg på at få gang i den igen. Det er desværre uvist om jeg kommer ud at køre mere
grundet helbred, men derfor vil jeg gerne alligevel have damen køreklar.
Jeg begyndte langsomt i juni måned at kigge på det hele men igen så tager det noget tid for mig at komme videre hver gang der er noget.
Den har stået i mit værksted de sidste knap 3 år uden at have været startet op, så der er kommet nyt batteri på, renset bremser samt diverse ting som ikke kan undgås efter 3 års stilstand. Jeg forsøgte så at starte damen op hvilket den selvfølgelig ikke kunne. Karburatorene blev adskilt, membraner med nåle udtaget og kontroleret for huller og nåle renset da de var groet fast i dyserne og nyt dysekit monteret. Nyt luftfilter kom i.
Efter samling vil den ikke starte. Dvs. den kan med lidt besvær komme i gang i 3-4 sekunder hvorefter den dør. Det skyldes at de 2 miderste cylindre ikke er med. Dette er konkluderet ved at mærke på afgangsrørene.
Følgende er tjekket: Der er tænding på alle cylindre. Benzinpumpen kører.
Der er helt frisk benzin på. Tændrørene er næsten nye.
Min kammerat mener det kan have noget med choker dyserne eller tomgangsdyserne at gøre.
Jeg er gået i stå og løbet sur i det da jeg ikke mere kan overskue hvad problemet er, men vil mene at det må være et eller andet med karburatorene at gøre.
Skyd løs med eventuelle spørgsmål og forslag til løsning.
På forhånd tak.
Mvh. Frank
Min FJ 1200 har ikke været ude at køre i knap 3 år men nu arbejder jeg på at få gang i den igen. Det er desværre uvist om jeg kommer ud at køre mere
grundet helbred, men derfor vil jeg gerne alligevel have damen køreklar.
Jeg begyndte langsomt i juni måned at kigge på det hele men igen så tager det noget tid for mig at komme videre hver gang der er noget.
Den har stået i mit værksted de sidste knap 3 år uden at have været startet op, så der er kommet nyt batteri på, renset bremser samt diverse ting som ikke kan undgås efter 3 års stilstand. Jeg forsøgte så at starte damen op hvilket den selvfølgelig ikke kunne. Karburatorene blev adskilt, membraner med nåle udtaget og kontroleret for huller og nåle renset da de var groet fast i dyserne og nyt dysekit monteret. Nyt luftfilter kom i.
Efter samling vil den ikke starte. Dvs. den kan med lidt besvær komme i gang i 3-4 sekunder hvorefter den dør. Det skyldes at de 2 miderste cylindre ikke er med. Dette er konkluderet ved at mærke på afgangsrørene.
Følgende er tjekket: Der er tænding på alle cylindre. Benzinpumpen kører.
Der er helt frisk benzin på. Tændrørene er næsten nye.
Min kammerat mener det kan have noget med choker dyserne eller tomgangsdyserne at gøre.
Jeg er gået i stå og løbet sur i det da jeg ikke mere kan overskue hvad problemet er, men vil mene at det må være et eller andet med karburatorene at gøre.
Skyd løs med eventuelle spørgsmål og forslag til løsning.
På forhånd tak.
Mvh. Frank
Senest rettet af Frank773 04 sep 2017 13:02, rettet i alt 1 gang.
- Mikmol73-561
- Indlæg: 79
- Tilmeldt: 21 apr 2015 00:38
- Geografisk sted: stoholm.
- Model: FJ 1200 3XW
- Årgang: 1993
Re: Opstart af FJ 1200
Chokerdyser sidder i bundkarret. Og er det første som stopper til.
Tænker du skal have skilt karburatorer ad. Igen
Du skriver nyt dysse sæt er dem alle med nye nåle og strålerør?????
Tænker du skal have skilt karburatorer ad. Igen
Du skriver nyt dysse sæt er dem alle med nye nåle og strålerør?????
Mvh Mikael




- Mikmol73-561
- Indlæg: 79
- Tilmeldt: 21 apr 2015 00:38
- Geografisk sted: stoholm.
- Model: FJ 1200 3XW
- Årgang: 1993
Re: Opstart af FJ 1200
"Du skriver nyt dysse sæt er dem alle med nye nåle og strålerør?????"Ja, det er skiftet. Prøvede i øvrigt ihærdigt at få pilotskruerne ud uden held, om det gør nogen forskel.
Ja, de er heldigvis billige. Det er heller ikke så svært at skille ad. Det er bøvlet med at få det samlet igen
Ja, de er heldigvis billige. Det er heller ikke så svært at skille ad. Det er bøvlet med at få det samlet igen

- Mikmol73-561
- Indlæg: 79
- Tilmeldt: 21 apr 2015 00:38
- Geografisk sted: stoholm.
- Model: FJ 1200 3XW
- Årgang: 1993
- Jekbe681
- Indlæg: 49
- Tilmeldt: 05 jul 2015 22:44
- Geografisk sted: Hundested
- Model: FJ 1200 3YA
- Årgang: 1991
Re: Opstart af FJ 1200
Ultralydsrensning vil nok gøre underværker på dine karburatorer.
Har en 15 liter renser men der er for langt til Stoholm.
Måske der er én i nærheden, der har én...
Har en 15 liter renser men der er for langt til Stoholm.
Måske der er én i nærheden, der har én...
Venligst
Jens
Jens
Re: Opstart af FJ 1200
Jekbe681 skrev:Ultralydsrensning vil nok gøre underværker på dine karburatorer.
Har en 15 liter renser men der er for langt til Stoholm.
Måske der er én i nærheden, der har én...
Prøver med almindeligt karburatorrens.
Ellers tak for tilbudet

- Bikeryamaha99
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 21 apr 2015 18:38
- Geografisk sted: Frederiksværk
- Model: FJ 1200
- Årgang: 1986
Re: Opstart af FJ 1200
Du vil tydeligt kunne se om karburatorbundene er rene i deres choker-dyse, for hvis du prøver at sætte strålerøret fra en WD40 ned i hullet, så vil det ligefrem kunne sprøjte ud hvis der er gennemgang. Jeg har et par gange kunnet anvende en kordel fra et cykelbremsekabel eller lignende til forsigtigt at stikke gennem dysen. Men du er ikke i tvivl hvis der er gennemgang med WD40' dåsen.
mvh
Henrik
mvh
Henrik

Re: Opstart af FJ 1200
indtil videre er det hele skilt ad. Det kniber med energien og så svigter koncentrationen. Det er nok bedst at være klar i hovedet når man roder med sådan noget. Så jeg må prøve at kigge på det i morgen. Men umiddelbart ser det fint ud.
Jeg håber på det bedste
Jeg håber på det bedste

Re: Opstart af FJ 1200
Så kom jeg et skridt videre. Chokerdyserne ER tilstoppet. Kunne ikke lige se det i starten da hullet er meget lille. Fik en nål fra en kanyle igennem med besvær. Når hullet er fri for skidt glider nålen igennem. Kan oplyse at nålen er præcis 0,5 mm tyk. Har lagt dem i blød i petrolium. Så må jeg se om de kan genbruges eller der skal nye til. Mangler så at rense resten af karboratorene.
Vender tilbage når der er nyt
Vender tilbage når der er nyt

Re: Opstart af FJ 1200
Vil gerne have 4 nye dyser men kan ikke finde nogen. Nogen som ved hvor man kan få dem ?
-
- Indlæg: 224
- Tilmeldt: 20 apr 2015 22:10
- Geografisk sted: 8766 Sandvad
- Model: FJR 1300 non abs
- Årgang: 2002
Re: Opstart af FJ 1200
Hej Frank
Du kan prøve at ligge dysserne i fortynderne i et døgns tid , det kan til tider opløse gammelt skidt ir m.m.
vh
Karstenkmc9
Du kan prøve at ligge dysserne i fortynderne i et døgns tid , det kan til tider opløse gammelt skidt ir m.m.
vh
Karstenkmc9
- Mikmol73-561
- Indlæg: 79
- Tilmeldt: 21 apr 2015 00:38
- Geografisk sted: stoholm.
- Model: FJ 1200 3XW
- Årgang: 1993
Re: Opstart af FJ 1200
120 euro for rep kit til alle 4.
Det er alle dyser strålerør nåle pilotskruer pakninger så spiller det max.
DVS godt 1000 Kr det er jo billig
Det er alle dyser strålerør nåle pilotskruer pakninger så spiller det max.
DVS godt 1000 Kr det er jo billig
Mvh Mikael




- Mikmol73-561
- Indlæg: 79
- Tilmeldt: 21 apr 2015 00:38
- Geografisk sted: stoholm.
- Model: FJ 1200 3XW
- Årgang: 1993
Re: Opstart af FJ 1200
"120 euro for rep kit til alle 4.
Det er alle dyser strålerør nåle pilotskruer pakninger så spiller det max.
DVS godt 1000 Kr det er jo billig"
Ja, det er det men nu er det meste skiftet og resten er efterset for fejl. Så det er lidt voldsomt da jeg kun har brug for de 4 dyser.
Men jeg tager dem op af rensevæsken i aften og kigger på hvordan de ser ud.
Det er alle dyser strålerør nåle pilotskruer pakninger så spiller det max.
DVS godt 1000 Kr det er jo billig"
Ja, det er det men nu er det meste skiftet og resten er efterset for fejl. Så det er lidt voldsomt da jeg kun har brug for de 4 dyser.
Men jeg tager dem op af rensevæsken i aften og kigger på hvordan de ser ud.
Re: Opstart af FJ 1200
Så kom dyserne op af "badet". De ser fine ud. Hullerne er tjekket med en kanyle og derefter blæst grundigt igennem med trykluft. Jeg ser ikke noget problem i at genbruge dem.
Alle karburatorer er blæst igennem og kontrolleret og ser også fine ud. Håber at få det samlet i morgen.
Alle karburatorer er blæst igennem og kontrolleret og ser også fine ud. Håber at få det samlet i morgen.
Re: Opstart af FJ 1200
Er tilbage efter et mindre besøg på sygehuset.
Nå, karboratorene blev samlet og monteret søndag. Jeg startede forsigtigt damen op, dette uden luftfilter. Efter lidt hosten og sprutten kørte den på alle 4 cylindre og tog gassen fint. Måtte dog hurtigt stoppe igen da mit værksted blev fyldt med røg.
Så ingen tvivl om at nu funker det. Samler resten i aften og i morgen. Så må jeg se om der bliver en tør plet mellem regnbygerne så jeg kan køre en lille tur.
Tak til alle for hjælp. Vender tilbage når det lykkes at køre en lille tur.
Mvh. Frank
PS. Er der nogen som har et alternativ til den der klodsede luftfilter kasse ?
Nå, karboratorene blev samlet og monteret søndag. Jeg startede forsigtigt damen op, dette uden luftfilter. Efter lidt hosten og sprutten kørte den på alle 4 cylindre og tog gassen fint. Måtte dog hurtigt stoppe igen da mit værksted blev fyldt med røg.
Så ingen tvivl om at nu funker det. Samler resten i aften og i morgen. Så må jeg se om der bliver en tør plet mellem regnbygerne så jeg kan køre en lille tur.
Tak til alle for hjælp. Vender tilbage når det lykkes at køre en lille tur.
Mvh. Frank
PS. Er der nogen som har et alternativ til den der klodsede luftfilter kasse ?