Dæk til FJR1300
Dæk til FJR1300
Halløj. Hvilke dæk kører i på? Jeg har prøvet Michelin Pilot Road 4. De holdt 12.000 km. Så havde de rejst sig så meget i mønsteret at de rystede. Kun halvt slidt ned. Nu kører jeg Bridgestone T30. Efter 6000 km er de nærmest slidt 4-kantede. De har ligesom en bane på midten og derfra kanter de mod siden. Og de har rejst sig i mønsteret. Jeg har været på køreteknisk kursus i 3 dage og ellers kørt ferietur med fuld oppakning + Fruen i huset. Bjergkørsel og masser af sving med frisk kørsel. Men 6000 km??? Jeg tænker på om der er noget der er justeret forkert? Eller om dæk bare ikke holder længere i vore dage? Hvad kører i på og hvor langt?
Re: Dæk til FJR1300
Nu prøver jeg Michelin Pilot Road 4GT igen. Fjr Poul får lov til at udmåle forgaffel, gaffelbro mv. Eftersom den er sænket kan det være at den er sænket mere bagpå end foran. Det må give en ændret kronrørsvinkel i forhold til vejen. Dernæst skal det undersøges om der skal progresive fjedre foran. Og ny justerbar gas affjedring bagpå - og i givet hvilken type/mærke.
- Makro731
- Indlæg: 43
- Tilmeldt: 06 jun 2016 07:53
- Geografisk sted: Græsted
- Model: FJR 1300 AE
- Årgang: 2015
Re: Dæk til FJR1300
Hej Stitch.
Når de ryster, er det så ikke noget en ny afbalancering kan løse?
Og for at besvare dut spørgsmål, så har jeg Pilot road 4 GT bag på min FJR. Har kørt ca 8000, og still going strong.
Jeg er i øvrigt ret glad for det dæk, da det står godt fast på våd og tør vej.
Har ingen rystelser, ikke hvad jeg har bemærket ihvertfald.
Når de ryster, er det så ikke noget en ny afbalancering kan løse?
Og for at besvare dut spørgsmål, så har jeg Pilot road 4 GT bag på min FJR. Har kørt ca 8000, og still going strong.
Jeg er i øvrigt ret glad for det dæk, da det står godt fast på våd og tør vej.
Har ingen rystelser, ikke hvad jeg har bemærket ihvertfald.
Re: Dæk til FJR1300
hey de herrer
Har lige skiftet til nye Pilot Road 4 GT igen, efter 17000 km... uden problemer
Husk forhøjet dæktryk - Michelin´s anbefaling.
God Sommer
Allan
Har lige skiftet til nye Pilot Road 4 GT igen, efter 17000 km... uden problemer

Husk forhøjet dæktryk - Michelin´s anbefaling.
God Sommer

Allan
Baby nr. 1 - min FJR 1300 RP13 

- Søren118
- Indlæg: 38
- Tilmeldt: 20 apr 2015 22:06
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Model: FJR 1300 RP011
- Årgang: 2005
Re: Dæk til FJR1300
Hej Allan
Kører også med GT 4 og synes de er fine men måske lidt mere urolige ved oppakning og kurvekørsel sammenlignet med tidligere modeller.
Hvilket dæktryk anbefaler Michelin ?
Mvh Søren
Kører også med GT 4 og synes de er fine men måske lidt mere urolige ved oppakning og kurvekørsel sammenlignet med tidligere modeller.
Hvilket dæktryk anbefaler Michelin ?
Mvh Søren
Re: Dæk til FJR1300
Hej Søren
Uha, mener det er 3-4 stykker over.... sagde og gjorde min dækmand
Hilsen
Uha, mener det er 3-4 stykker over.... sagde og gjorde min dækmand

Hilsen
Baby nr. 1 - min FJR 1300 RP13 

Re: Dæk til FJR1300
Hey
Har lige fået bekræftet fra Michelin... op til 0,4 bar mere tryk
Fortsat God sommer
Har lige fået bekræftet fra Michelin... op til 0,4 bar mere tryk

Fortsat God sommer
Baby nr. 1 - min FJR 1300 RP13 

- Søren118
- Indlæg: 38
- Tilmeldt: 20 apr 2015 22:06
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Model: FJR 1300 RP011
- Årgang: 2005
Re: Dæk til FJR1300
Hej Allan
Tak for svarene
Jeg har checket lidt rundt omkring på nettet og har erfaret følgende ved brug af Michelin GT 4 til FJR ved 1 person op til 90 kg
Amerikansk Fjforum for 40 PSI bag 42 PSI
Yamaha anbefaling for 38 PSI bag 38 PSI
Michelin anbefaling for 36 PSI bag 42 PSI
Engelsk FJ Forum for 38 PSI bag 42 PSI
En alt andet lige betragtning og med alle anbefalinger må det rigtige dæktryk ligge på :
For 38 PSI
Bag 41 PSI
Mvh og fortsat god sommer
Søren
Tak for svarene

Jeg har checket lidt rundt omkring på nettet og har erfaret følgende ved brug af Michelin GT 4 til FJR ved 1 person op til 90 kg
Amerikansk Fjforum for 40 PSI bag 42 PSI
Yamaha anbefaling for 38 PSI bag 38 PSI
Michelin anbefaling for 36 PSI bag 42 PSI
Engelsk FJ Forum for 38 PSI bag 42 PSI
En alt andet lige betragtning og med alle anbefalinger må det rigtige dæktryk ligge på :
For 38 PSI
Bag 41 PSI
Mvh og fortsat god sommer

Søren
- Mikmol73-561
- Indlæg: 79
- Tilmeldt: 21 apr 2015 00:38
- Geografisk sted: stoholm.
- Model: FJ 1200 3XW
- Årgang: 1993
Re: Dæk til FJR1300
Fik engang at vide det med vægt kontra dæktryk.
Hvis man nogen gange kunne finde på at køre lidt småstærkt skulle man køre med højt dæktryk uanset ens vægt.
Måske irrelevant info til alle små sylfider på fjr
Hvis man nogen gange kunne finde på at køre lidt småstærkt skulle man køre med højt dæktryk uanset ens vægt.
Måske irrelevant info til alle små sylfider på fjr

Mvh Mikael




- pko107
- Indlæg: 253
- Tilmeldt: 18 apr 2015 21:37
- Geografisk sted: Århus
- Model: FJR 1300 AS
- Årgang: 2015
Re: Dæk til FJR1300
Vær opmærksom på at Yamaha anbefaler forskelligt dæktryk til de forskellige FJR modeller. RP11, RP13 og RP23 skal alle have forskelligt dæktryk.
---
Peter
Peter
- Søren118
- Indlæg: 38
- Tilmeldt: 20 apr 2015 22:06
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Model: FJR 1300 RP011
- Årgang: 2005
Re: Dæk til FJR1300
Hej Peter
Tak for info - som jeg ikke var klar på.
Kender du de forskellige dæktryk til modellerne ?
Jeg kan ikke umiddelbart finde noget på Yamaha Danmark.
Mvh Søren
Tak for info - som jeg ikke var klar på.
Kender du de forskellige dæktryk til modellerne ?
Jeg kan ikke umiddelbart finde noget på Yamaha Danmark.
Mvh Søren
- pko107
- Indlæg: 253
- Tilmeldt: 18 apr 2015 21:37
- Geografisk sted: Århus
- Model: FJR 1300 AS
- Årgang: 2015
Re: Dæk til FJR1300
RP13 = 2.7 og 2.9 uanset belastning og hastighed
RP23 = 2.5 og 2.9 uanset belastning og hastighed
Jeg kan ikke huske RP11 (det er 9 år siden jeg har haft sådan en) men jeg mener det er noget i retning af 2.5 og 2.7 muligvis afhængig af belastning. Det står jo altid på bagsvingeren, så det må en, der har en RP11 kunne oplyse. Det er ihvertfald forskelligt fra RP13 og RP23.
RP04, RP08 og RP28 kender jeg ikke.
RP23 = 2.5 og 2.9 uanset belastning og hastighed
Jeg kan ikke huske RP11 (det er 9 år siden jeg har haft sådan en) men jeg mener det er noget i retning af 2.5 og 2.7 muligvis afhængig af belastning. Det står jo altid på bagsvingeren, så det må en, der har en RP11 kunne oplyse. Det er ihvertfald forskelligt fra RP13 og RP23.
RP04, RP08 og RP28 kender jeg ikke.
---
Peter
Peter
- Søren118
- Indlæg: 38
- Tilmeldt: 20 apr 2015 22:06
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Model: FJR 1300 RP011
- Årgang: 2005
Re: Dæk til FJR1300
Hej alle
fra Haynes FJR S´Dæktryk
2001 - 2002 :
36PSI-36PSI op til 90 kg
36PSI-42PSI over 90 kg
36PSI-42PSI high speed
2003-2005
36PSI-36PSI op til 90 kg
36PSI-42PSI over 90 kg
36PSI-36PSI high speed
2006-2012
39PSI-42PSI all loads
2013
36PSI-36PSI alla loads
jeg ved ikke om det giver mere klarhed, men bekræfter i hvert fald PKO`s indlæg og der er jo klare forskelle, selv om jeg tror der er tale om en trykfejl på High Speed Riding for 2003-2005 modellen som den eneste opgives til 36 PSI - dvs at der skal tages luft ud af dækket ved høj hastighed - og det strider ved lidt mod rullemodstand og opvarmning og centrifulgalkraft på dækket.
Jeg er nu noget klogere og vil prøve mig frem med køre med 38 PSI - 42 PSI.
Jeg prøvede faktisk med 40PSI - 44 PSI og det føltes som om dækket opfangede mange flere ujævnheder og begyndte at være urolig med fortøjet så det var ikke behageligt med denne indstilling.
For ikke at forvirre og udelukke andre fejlmuligheder er olie og oliestand kontrolleret i gaffel, øvre og nedre gaffelbro kontrolleret med momentspænding, kronrørslejer kontrolleret og endelig er dæk helt nye og fælge afbalanceret på maskine.
mvh Søren
fra Haynes FJR S´Dæktryk
2001 - 2002 :
36PSI-36PSI op til 90 kg
36PSI-42PSI over 90 kg
36PSI-42PSI high speed
2003-2005
36PSI-36PSI op til 90 kg
36PSI-42PSI over 90 kg
36PSI-36PSI high speed
2006-2012
39PSI-42PSI all loads
2013
36PSI-36PSI alla loads
jeg ved ikke om det giver mere klarhed, men bekræfter i hvert fald PKO`s indlæg og der er jo klare forskelle, selv om jeg tror der er tale om en trykfejl på High Speed Riding for 2003-2005 modellen som den eneste opgives til 36 PSI - dvs at der skal tages luft ud af dækket ved høj hastighed - og det strider ved lidt mod rullemodstand og opvarmning og centrifulgalkraft på dækket.
Jeg er nu noget klogere og vil prøve mig frem med køre med 38 PSI - 42 PSI.
Jeg prøvede faktisk med 40PSI - 44 PSI og det føltes som om dækket opfangede mange flere ujævnheder og begyndte at være urolig med fortøjet så det var ikke behageligt med denne indstilling.
For ikke at forvirre og udelukke andre fejlmuligheder er olie og oliestand kontrolleret i gaffel, øvre og nedre gaffelbro kontrolleret med momentspænding, kronrørslejer kontrolleret og endelig er dæk helt nye og fælge afbalanceret på maskine.
mvh Søren
Re: Dæk til FJR1300
Nu er jeg jo dækmand ..... så ved lidt om det med dæktryk
..... dog er det ikke meget i MC jeg gør det i
...... det med dæktryk er en svær en ...... det der bliver opgivet fra Yamaha er det der hedder komfort tryk ......
Hvis man er en der kun køre i By eller ikke kommer over 100 km/t så passer de opgivne dæktryk nok
Hvis man er til motorveje, eller general køre stærkt .... så skal dæktrykket op .... og det er der ingen der kan sige hvor meget ?
Men prøv jer frem ...... i skal se på dækslide ..... hvordan cyklen ligger på vejen .... og det er i svingene man mærker det
Husk at det er kolde dæk at man justere dæktryk .... for trykket stiger voldsomt når der kommer varme ind i billed
Dæktryk er heller ikke ens i div. forskellige dæk mærker og typer


Hvis man er en der kun køre i By eller ikke kommer over 100 km/t så passer de opgivne dæktryk nok

Hvis man er til motorveje, eller general køre stærkt .... så skal dæktrykket op .... og det er der ingen der kan sige hvor meget ?
Men prøv jer frem ...... i skal se på dækslide ..... hvordan cyklen ligger på vejen .... og det er i svingene man mærker det
Husk at det er kolde dæk at man justere dæktryk .... for trykket stiger voldsomt når der kommer varme ind i billed
Dæktryk er heller ikke ens i div. forskellige dæk mærker og typer
Vh. RenéLarsen
- pko107
- Indlæg: 253
- Tilmeldt: 18 apr 2015 21:37
- Geografisk sted: Århus
- Model: FJR 1300 AS
- Årgang: 2015
Re: Dæk til FJR1300
Yamaha angiver altid dæktrykket ved tre konditioner:
- Lav belastning (under 90 kg)
- Høj belastning (over 90 kg)
- Høj hastighed (uden nærmere angivelse)
---
Peter
Peter
Re: Dæk til FJR1300
Det har du ret i
...... men det er til det dæk som den er født på ...... og vil ikke trække langhalm på dette ..... det var bare en oplysning jeg gav .... og det er jo noget nemmere at forklare IRL. end på skrift ..... håber det er ok ... mit svar ..... da jeg hader at der er nogen der er sure på mig 


Vh. RenéLarsen
- Steffen437
- Indlæg: 60
- Tilmeldt: 20 apr 2015 22:18
- Geografisk sted: Fjelstervang
- Model: FJR 1300 AE RP28
- Årgang: 2016
Re: Dæk til FJR1300
jeg har 2,5 Bar i for og 2,8 i bag er det længere ture med en bagpå og oppakning så 3,0 i bag det fungere fint på min 1300 Rp08
og det er også på en Gt 4
og det er også på en Gt 4
Harley er den bedste måde at lave larm på uden at få stor Effekt 

- dinoalbino469
- Indlæg: 51
- Tilmeldt: 22 apr 2015 16:14
- Geografisk sted: give
- Model: FJR 1300 RP 28
- Årgang: 2016
Re: Dæk til FJR1300
dæktryk RP 28

- Keldk758
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 18 jan 2017 18:54
- Geografisk sted: Slagelse
- Model: FJR 1300
- Årgang: 2006
Re: Dæk til FJR1300
hej
skiftede til Metzeler roadtec 01 i septemper og kørte en tur til Italien ca 4700 km . Godt med sving motorvej og masser af landevej
Jeg havde fruen med så den var læsset til øverste mærke
Jeg kan kun sige en ting , de dur bare . Jeg kan stort set ikke se på dækkene jeg har været afsted, så jeg tror og det skriver de også, at der er mange km i dem. . De er øvrigt også afprøvet i regn og de virker bare. jeg syntes de er perfekte til Fjr
men det er jo op til en selv at vuderer.
keldk


Jeg havde fruen med så den var læsset til øverste mærke


keldk

- Makro731
- Indlæg: 43
- Tilmeldt: 06 jun 2016 07:53
- Geografisk sted: Græsted
- Model: FJR 1300 AE
- Årgang: 2015
Re: Dæk til FJR1300
Hej, jeg har også kig på Roadtec 01 til min FJR.
Noget af det jeg godt kunne lide ved Pilot Road 4 var at disse kunne fås i en touring udgave (GT) med hårdere sider, hvorved en punktering, ihvertfald i teorien, ikke skulle blive en alt for voldsom oplevelse. Indtil videre har jeg heldigvis ikke testet det i praksis
Jeg har faktisk været rigtig glad for PR4 pga. vejgrebet, men fordækket er slidt meget ujævnt. På siderne, lige ved siden af midten, er "dale", som om man har presset en vinkelsliber imod dækket lidt her og der. Denne slitage har jeg læst om at andre også har oplevet.
Jeg kan se at Roadtec 01 fås i en HEAVY WEIGHT MOTORCYCLES (HWM) udgave, så det er den jeg lurer på.
Noget af det jeg godt kunne lide ved Pilot Road 4 var at disse kunne fås i en touring udgave (GT) med hårdere sider, hvorved en punktering, ihvertfald i teorien, ikke skulle blive en alt for voldsom oplevelse. Indtil videre har jeg heldigvis ikke testet det i praksis

Jeg har faktisk været rigtig glad for PR4 pga. vejgrebet, men fordækket er slidt meget ujævnt. På siderne, lige ved siden af midten, er "dale", som om man har presset en vinkelsliber imod dækket lidt her og der. Denne slitage har jeg læst om at andre også har oplevet.
Jeg kan se at Roadtec 01 fås i en HEAVY WEIGHT MOTORCYCLES (HWM) udgave, så det er den jeg lurer på.
- Søren118
- Indlæg: 38
- Tilmeldt: 20 apr 2015 22:06
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Model: FJR 1300 RP011
- Årgang: 2005
Re: Dæk til FJR1300
Hej FJ Forum
Har kørt på Michelin Pilot Road 4 - og her efter ca 6000-7000 km er fordækket så kantet at det skal udskiftes.
Min erfaring er også at ved noget sportslig kørsel bliver bagenden meget levende grundet det dybe dækmønster, og føles som udskridning.
Det positive er at det står fast i regnvejr - men ikke et dæk jeg vil købe igen, da noget af det sjove går af i tørvejr.
Har set på Bridgestone BT30 EVO GT- som anbefales i flere test, dog med ringere vådegenskaber.
http://www.magacin.dk/motorcykler/polit ... er/ar6158/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvad siger jeres erfaringer med BT 30 EVO GT ?
Så er foråret og FJR klar
mvh Søren
Har kørt på Michelin Pilot Road 4 - og her efter ca 6000-7000 km er fordækket så kantet at det skal udskiftes.
Min erfaring er også at ved noget sportslig kørsel bliver bagenden meget levende grundet det dybe dækmønster, og føles som udskridning.

Det positive er at det står fast i regnvejr - men ikke et dæk jeg vil købe igen, da noget af det sjove går af i tørvejr.
Har set på Bridgestone BT30 EVO GT- som anbefales i flere test, dog med ringere vådegenskaber.
http://www.magacin.dk/motorcykler/polit ... er/ar6158/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvad siger jeres erfaringer med BT 30 EVO GT ?
Så er foråret og FJR klar

mvh Søren
- Makro731
- Indlæg: 43
- Tilmeldt: 06 jun 2016 07:53
- Geografisk sted: Græsted
- Model: FJR 1300 AE
- Årgang: 2015
Re: Dæk til FJR1300
Hej alle.
Har kørt til og fra Harzen, samt "et par" KM dernede, på Metzeler Roadtec 01 HWM bagdæk.
Det er fint at andre er glad for dette dæk på FJR, men det er jeg ikke. Dækket har stået fint fast, og ser ikke slidt ud endnu. Det der generer mig er at de føles meget spidse. Allerede på første korte prøvetur kunne jeg mærke det. Jeg kontrollerede dæktryk og håbede at det kun var i starten, men ak nej.
Normalt vil man ikke brokke sig over et svingvilligt dæk, men ulempen ved dette er når man kører ligeud, hvor det føles som om motorcyklen konstant er ved at kæntre (ganske lidt) fra side til side. A la woblen, eller, formuleret på en tredje måde, en anelse pendul-agtigt fra side til side.
Jeg køber ikke samme dæk igen.
Har kørt til og fra Harzen, samt "et par" KM dernede, på Metzeler Roadtec 01 HWM bagdæk.
Det er fint at andre er glad for dette dæk på FJR, men det er jeg ikke. Dækket har stået fint fast, og ser ikke slidt ud endnu. Det der generer mig er at de føles meget spidse. Allerede på første korte prøvetur kunne jeg mærke det. Jeg kontrollerede dæktryk og håbede at det kun var i starten, men ak nej.
Normalt vil man ikke brokke sig over et svingvilligt dæk, men ulempen ved dette er når man kører ligeud, hvor det føles som om motorcyklen konstant er ved at kæntre (ganske lidt) fra side til side. A la woblen, eller, formuleret på en tredje måde, en anelse pendul-agtigt fra side til side.
Jeg køber ikke samme dæk igen.
Re: Dæk til FJR1300
Hej 
Jeg har nu kørt cirka 12.000 km på Pilot Road 4.
Jeg har været hysterisk med at tjekke dæktryk på kolde dæk.
Jeg har konsekvent kørt med 3,1 bar foran og 3,3 bar bagpå. Uanset om jeg har kørt alene eller med passager/oppakning.
Ved dækmontering tjekkede jeg gaffelbroen. Det viste sig at den sad en lillesmule skævt. Det må give samme effekt som at køre med en bil der ikke er sporet. I hvert fald var det sådan at når jeg førhen slap styret trak den til venstre. Efter det er rettet kører den lige ud.
Jeg kører med original affjedring.
Det har heller ikke haft noget med sænkningen af maskinen at gøre.
Men noget så simpelt som lidt småjusteringer og det rette dæktryk har løst problemet.
Umiddelbart er min teori at det så er lige meget om den kører på Michelin eller Bridgestone.
Efter disse tiltag kan jeg konstatere at der er mange kilometer i de dæk endnu og de har ikke antydningen af at rejse sig eller at være slidt skævt.
Mvh. Henning

Jeg har nu kørt cirka 12.000 km på Pilot Road 4.
Jeg har været hysterisk med at tjekke dæktryk på kolde dæk.
Jeg har konsekvent kørt med 3,1 bar foran og 3,3 bar bagpå. Uanset om jeg har kørt alene eller med passager/oppakning.
Ved dækmontering tjekkede jeg gaffelbroen. Det viste sig at den sad en lillesmule skævt. Det må give samme effekt som at køre med en bil der ikke er sporet. I hvert fald var det sådan at når jeg førhen slap styret trak den til venstre. Efter det er rettet kører den lige ud.
Jeg kører med original affjedring.
Det har heller ikke haft noget med sænkningen af maskinen at gøre.
Men noget så simpelt som lidt småjusteringer og det rette dæktryk har løst problemet.
Umiddelbart er min teori at det så er lige meget om den kører på Michelin eller Bridgestone.
Efter disse tiltag kan jeg konstatere at der er mange kilometer i de dæk endnu og de har ikke antydningen af at rejse sig eller at være slidt skævt.
Mvh. Henning
Re: Dæk til FJR1300
Hej Henning
"Ved dækmontering tjekkede jeg gaffelbroen. Det viste sig at den sad en lillesmule skævt."
Det kunne jeg godt tænke mig at få uddybet: Hvordan skævt, og hvordan rettet?
"Ved dækmontering tjekkede jeg gaffelbroen. Det viste sig at den sad en lillesmule skævt."
Det kunne jeg godt tænke mig at få uddybet: Hvordan skævt, og hvordan rettet?
Jens
En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt
En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt

Re: Dæk til FJR1300
Det er hvis ikke gaffelbenene flugter helt ( de krydser lidt ).
Man stiller forgaflen i den blødeste position. Stort støtteben og løsner forhjulet, nederste og øverste bro.
Man flugter visuelt at benene er ens. Spænder den nederste bro, og mens man sidder på cyklen og holder bremsen, trykker man gaflen så meget i bund man kan ca. 5 til 10 gange. Spænder hjulet og den øverste bro. Det er det.
Man stiller forgaflen i den blødeste position. Stort støtteben og løsner forhjulet, nederste og øverste bro.
Man flugter visuelt at benene er ens. Spænder den nederste bro, og mens man sidder på cyklen og holder bremsen, trykker man gaflen så meget i bund man kan ca. 5 til 10 gange. Spænder hjulet og den øverste bro. Det er det.
Mic