Turen til Harzen

Generel Debat og info. Funstuff, turbeskrivelser og rejsetips.
Besvar
DanJ662

Turen til Harzen

Indlæg af DanJ662 »

Hej allesammen

Så er vi hjemvendt fra vores tur til Harzen. Det har været en oplevelsesrig tur på godt og ondt. Hver dag skrev jeg på Facebook om dagens oplevelser, og det vil jeg nu dele her sammen med lidt billeder.

Dag 1.
En laaaaaang dag er ved at være slut, og nu sidder vi med benene oppe og fordøjer dagens indtryk. Vi var så heldige at vi kørte i regnvejr ca 350 km, og det var Jeannette ikke særlig glad for - mildt sagt. Vi var kørt fra i Lübeck og ville køre af landeveje til Harzen. Jeg må nok indrømme at det kom vi til at fortryde. Det resulteret i at Jeannette styrtet på motorcyklen, men der var kun materiel skade. Vi var kørt fra en større vej, og skulle ind på en sidevej som havde en 6% hældning. Ingen af os kunne se at der lå brosten på vejen før vi kørte på dem. Jeg har flere års erfaring med at køre mc, men Jeannette har kun 3½ års erfaring, og det var nok årsagen til styrtet. Vi kørte heldigvis ikke hurtigere end 10 15 km/t, men det var nok til at smadre Jeannettes kåbe og rive sidespejlet af. Vi får udbedret nogle af skaderne i morgen, sådan at cyklen er til at køre på. Vi er lige kommet hjem fra restaurant hvor vi fik en STOR Jægersnitzel i byens gamle bageri - næsten det eneste vi har fået i dag. Nu skal der lades batterier op så vi er klar til i morgen.
Billede
Billede
Billede
Billede

Dag 2.
Efter vi havde fået morgenmad, hjalp Peter (ejeren af biker hotellet) med at få sat sidespejl på Jeannettes bike. Det blev godt, og holder til vi er kommet hjem. Jeannette har snakket med forsikringen, og den skal laves i Danmark når vi kommer hjem. Så tog vi ud for at se dæmninger, og da vi nået den første dæmning var det blevet frokost. Jeg fik mig en kæmpe karry pølse med pomfrit og Jeannette ville have pomfritter. Hun prøvede at forklare på tysk, engelsk og med tegnsprog, at hun ville have mayonnaisen ved siden af pomfritterne, og grill fatter sagde juu juu. Da hun så fik sine pomfritter så havde han lagt det ud over pomfritterne, og så ved man godt hvad der så sker ! Jeannette brokker sig og siger at mayonnaisen skal ligge ved siden af, og grill fatter brokker sig og skælder ud og siger schize og diverse andre gloser. Pisse sur idiot, og vi var vist ikke de eneste danskere han var blevet sur på, for der sad 6 andre danskere som også synes han var en sur idiot. Jeg åd min pølse og da jeg afleverede min tallerken sagde jeg på dansk "værsgo pikfjæs" (undskyld mit dårlige fransk). Jeannette var ved at dø af grin, og måtte lige stå og grine af inden hun gik forbi vinduet ved den sure idiot. Nå, vi skulle videre til næste dæmning, og da vi havde kørt 70 80 km, kørte vi ind i så mange vejspærringer at TOMTOM blev forvirret og droppede at vise vej. Så vi kørte vel 100 km på må og få, og TOMTOM blev ved med at vise at der var 199 km tilbage af turen. Efter at have godt ondt i røven af at køre på nogle hullet veje (L93) lavede jeg en tur på TOMTOM som bare gik hjem. Det tog en time at køre hjem, og 2 timer at komme os over turen. Vi besluttede at køre ud og spise en kæmpe snitzel, og det har jeg sat et billed ind af. 500 g Jægersnitzel !
Billede
Jeg må sige at der er en storslået natur hernede, og det er meget betagende at køre og kigge op på de store skråninger med fyrretræer, det er virkeligt flot.

Dag 3.
Efter vi havde fået morgenmad og været i bad, så gik turen til Hahnenklee hvor jeg ville op og køre i en bobslæde på skinner. Da vi ankom begyndte det at regne, så vi nåede i tørvejr inden der rigtig tog til. Jeg skal da lige love for at det væltede ned imens vi købte billetter til svævebanen der førte os op til bobslæde banen. Jeg filmede turen der op, og jeg var ved at dø af grin over Jeannette, for hun kunne bestemt ikke lide turen. Jeg håbede at jeg kunne filme turen med mobilte,lefonen, men det blev noget lort. Så nu må vi derop igen i morgen, hvor jeg filmer med kameraet på min styrthjelm - ja der kommer nok til at se pisse dumt ud med mig stående med styrthjelm på, blandt en masse unger i 11 12 års alderen - hvad gør man ikke for at vennerne kan følge med
smile-humørikon

Efter vi havde gået lidt rundt i byen, gik turen videre til Gosler som er en meget flot by. Jeg fik taget nogle billeder rund omkring torvet, men jeg kunne have taget billeder hele dagen og stadig ikke fået det hele med. Da vi havde intaget en Currywurst mit pommes, ville vi videre til Ilsenburg som skulle være en utrolig flot by !?! Det viste sig at byen åbenbart var så lille at vi dårlig nået at opdage den, og da det efterhånden var blevet 27 grader varmt, skymdte vi os videre til Wernigerode, hvor vi ville op på slottet. Godmorgen min bare røv - det tog os en time og en masse kørsel rundt i byen for at lede efter vejen der førte til slottet, før vi fandt ud af at man skal køre med en eller anden bus af en art for at komme til slottet. Vi var ved at dø af varme, og motorcyklen blev sindsyg varm af at køre i sneglefart, og den varme havde jeg også glæde af. Mine underbukser var så våde af sved, at man skulle tro at jeg havde pisset i bukserne - eller jeg KUNNE have pisset i bukserne, for man havde ikke kunne se forskel. Vi havde fået nok for i dag, så slottet tager vi en anden dag - måske i morgen. Jeg kørte hjem i shorts for jeg ville lige tørre bukserne så jeg ikke blev til grin af de andre bikere på hotellet, og efter vi havde hvilet os i en time eller to, så stod den på wienersnitzel lavet på svinekød for 3. dag i træk.

Dag 4.
Vi sov lidt længere i dag, så vi kom lidt senere afsted. Vi ville tilbage til Hehnenklee og køre bobslæde, og denne gang filme det. Vi startet med at få TOMTOM til ar lave en snoet rute til os, og den viste sig at køre tilbage til Bad Grund hvor vi bor, for derefter at sende os ud på samme tur igen. Det var mere end Jeannette kunne klare, og så måtte jeg lave den samme rute som vi kørte dagen før, så vi kørte forbi de samme steder 2 gange i dag.
Vi nået frem, og idag var Jeannette ikke så skræmt da vi skulle med svævebanen, og jeg fik filmet turen der op. Planen var at jeg ville køre turen med styrthjelm på, for så kunne jeg filme det med GoPro og få lyden fra mit headset. Det viste sig bare at Jeannette havde slukket for mit headset, så der kom ikke lyd på filmen. Da jeg skulle køre bobslæde sagde jeg til manden den sendt os afsted, at jeg gerne ville have noget plads til den slæde foran, sådan at jeg kunne nå topfart. Han var sgu flink for jeg fik meget plads, og kunne køre hele banen uden at bremse. Jeg troede at slæden røg af skinnerne på et tidspunkt, så jeg var lige ved at bremse et par gange. Når men det gik fint, og efter vi havde fået noget at drikke tog vi svævebanen ned igen.
Vi kørte videre til Wernigerode for vi ville op og se slottet. Inden vi skulle der op ville vi lige ser Harzen miniby. Det var sindsygt varmt, ci 28 grader så vi svedte helt vildt, men vi var inde og se minibyen, som sådanset kun er nogle bygninger og ikke en by. Det var alligevel flot og imponerende at se, og nogle af bygningerne havde taget 4 år at bygge som model. De bygninger vi så der kan få danske minibyer til at ligne noget der er bygget af pap og papir.
Vi var ved at blive syge af den varme, og utrolig sultne, så vi kørte til McDonals og fik og nogle Hamburgers og McChiken meny. Vi droppede at se slottet, for det kostede 32 Euro pr næse, og det er 240 kr pr næse og det ville vi ikke betale.
Klokken var ved at blive mange, og vi skulle hjem på hotellet og have Barbecue, og ruten ville vare 1:45. Det var lige i overkanten, og Jeannette havde ondt i r.... af at sidde bagpå. Jeg ville holde et højt tempo så vi var hurtigt hjemme, men det gjorde ondt på Jeannette at køre hurtigt gennem svingene, og hvis jeg kørte langsomt, så ville det bare tage længere tid at komme hjem - pest eller kolera. På vejen hjem blev alt trafiken stoppet på en af de snoet veje, det viste sig at være en motorcykelist der var skredet i et af svingene, så der var Politi og Ambulance på stedet. Vi ved ikke om han kom slemt til skade, men motorcyklen så ikke ud til at være slemt skadet, men vi ved ikke hvor slemt det var.
Langt om længe kom vi hjem, og fik et bad, og kom ned og spise. Vi var sgu ikke så imponeret af maden, men vi spiste lidt, og blev hængende selvom det var kedeligt.

Dag 5.
Det var lidt svært at finde ud af hvor vi skulle hen i dag, så vi endte med at køre til Hasselfelde som ligger nogenlunde midt i Harzen. På kortet så det ud til at være en stor by, men den var lige så spændene som Nakskov en søndag aften. Jeg vidste at der lå en dæmning i nærheden, og efter dæmningen var en tunnel som er kendt af mange motorcykelister. Dæmningen hedder Rappbodetalsperre og er en mega stor dæmning, og var oppe på en nærliggende terresse som var lavet for udsigtens skyld - og det kostede selvfølgelig penge for at komme op på terrassen - 22,50 kr for 2 personer. Det var sgu imponerende at se, og ved siden af terrassen stod der et tårn som nok var 8 meter højt, hvorfra der gik en svævebane ned til den anden side af floden. Jeg tror at der var mellem 1 1/2 til 2 kilometer over på den anden side, og deroppe kunne man få et seletøj på og så hænge under wiren og bleve sendt afsted i vandret stilling, ligesom Supermand, og så ellers bare dykke ned mor vandoverfladen på fuld knald. Man kom selvfølgelig ikke i vandet, men svævede hen over i et par meters højde men i høj fart. Det var sgu vildt at se på. Hvis køen ikke havde været så lang, så havde jeg taget en tur.
Efter vi havde nydt udsigten i noget tid, fik vi og noget at spise. Vi var kørt forbi et sted som hed Pullman City Biker Ranch. Det var en landsby som var lavet i western stil, og den kørte vi lige ind og skulle se - indtil vi fandt udaf at det kostede 30 euro for at komme ind - 225 kr - og det ville jeg sgu ikke betale i entre. Så vi sad og drak vores medbragte cola foran baren, inden vi kørte videre.
Næste stop Osterode, som er en temmelig stor by. Det tog noget tid inden vi nåede Osterode for det var så varmt at vi var nødt til at holde pause et par gange. Men vi nåede lige frem til at vi kunne nå en kop kaffe inden caféen lukkede kl 17.30. Jeg fik øje på en bygning som vi havde set i miniature dagen før, men jeg havde kun min mobil telefon til at tage et billed med, så det blev ikke så godt da jeg fotograferede i modlys.
Vi havde ca 1 1/2 times kørsel hjem, og pga vejspærringer blev det hurtigt til 2 timer inden vi var tilbage på hotellet igen. Hotelejeren ville lave buffet til aften, men vi havde spist barbercue dagen før på hotellet, og det var meget tydeligt at han ikke havde noget hygiejnebevis eller egenkontrol. Så vi ville ikke spise med, men istedet spise på Snitzelkonig som vi gjorde i mandags. Jeg fik mig en Rumpsteak 'Ranchero' på 400 gram med pomfritter og Jack Daniels sovs, og for satan det smagte godt. Jeannette fik sig en 250 grams Jægersnitzel med pomfritter, og bagefter fik vi os en eiskaffee med vanilje is og flødeskum. Det kostede 56 euro, som svare til 417 kr, og så fik vi også en stor cola hver.
Vi er først kommet hjem her kl 22.30, så man må sige at det har været en hel dags tur. Jeg tror at jeg i morgen vil have mig en 600 grams bøf, for den smagte satme godt.

Dag 6.
Jeg havde sovet utroligt godt efter at have spist en 400 grams bøf med pomfritter i går, så jeg nøjes med at spise ET rundstykke til morgenmad.
Planen for i dag var at køre til en forretning der hed MOTOSHOP. Da vi står nede ved motercyklen og gør klar til at køre, kommer en englænder over til os og vi falder i snak. Jeg fortæller lidt om priserne på motorcykler i Danmark, og han er mildest sagt ved at falde bagover. Han fortalte at vores motorcykel ville koste omkring 65.000 kr i england. Vi kommer ind på Honda Goldwing og han fortæller at der ligger en stor forhandler i Uslar som har Goldwing og store Harlyer. Vi beslutter hurtigt at vi skal derop først, og så drager vi ellers afsted. Da vi kommer derop er vi ved at falde bagover, for vi har aldrig set så mange Goldwings samlet på et sted. Der er nye og gamle, og nogle lavet som Trikes. Vi brugte et par timer på at se og prøve at sidde på nogle af dem, og mens vi står der kan man godt blive lidt træt af at bo i danmark. Vi kunne købe en Goldwing brugt som havde kørt 40.000 km for 17.000 euro. Det svare til 126.000 danske kr, og vores FJR kunne vi købe for 8.000 euro og det svare til 60.000 kr. Vi stod sgu lige og overvejet om vi skulle flytte til Tyskland, for det er efterhånden for dumt og dyrt at bo i danmark.
Da vi havde stået og savlet i et par timer, blev vi nødt til at køre, for ellers havde vi nok skrevet under på en købsaftale.
Nu satte vi kursen mod den forretning vi først havde tænkt og at køre til, og da vi nærmede os så det ud til at ligge i et parcelhus kvater. Vi endte med at køre forbi en carport hvor der stod nogle tøjstativer og en mannequindukke, og så trillede vi stille og roligt forbi. Det var sgu dagens skuffelse, men det betød ikke så meget efter Goldwing besøget. Vi tog til Osterode for at få en kop kaffe, og derefter kørte vi hjem.
Jeannette blev så smadret i ryggen af at køre, så hun kunne næsten ikke gå (god begrundelse til at købe en Goldwing), så hun måtte lige have nogle af mine smertestillende piller, for ellers var hun ikke kommet op på motorcyklen når vi skulle ud og spise.
Som jeg skrev i går, så ville jeg gerne have en bøf på 600 gram i dag, og det fik jeg. Der var både pomfritter og Jack Daniels sovs til. Jeannette nøjes med den samme bøf bare på snolede 200 gram, og jeg spiste det hele - der var ikke engang pynten tilbage på tallerknen da jeg var færdig, og så fik jeg også lige en Eiskaffee, mens Jeannette fik en Snowball, som er en iskugle på 250 ml..
Så er den dag også gået, og i morgen er planen at få pakket alle vores ting og gøre klar til at køre hjem søndag morgen tidligt.
Billede
Billede

Billeder fra Biker Point Goldwing forhandler

Dag 7.
Den sidste hele dag i Harzen, sad vi og tænkte over om der var noget vi manglede at se. Det kunne vi ikke rigtig finde ud af, men vi havde kun set 2 dæmninger, så det kunne være at vi skulle se resten. Jeg havde en tur fra Tourstart som hed Dæmninger, og hvis jeg lige sprang de dæmninger over som vi havde set, så kunne vi bare køre efter de andre.
Vi kørte afsted og efter vi havde kørt af dårlige veje med 50 km/t i 1 1/2 time, nåede vi frem til det der på GPS' en skulle være en dæmning, men som viste sig at være en bro over en å. Lige der, efter broen, tror jeg vi begge tabte sutten. Nu var vi trætte af den dårlige rute, vi havde ondt i røven, og pænt trætte af at se skilte til byen Umleitung. Det lorteskilt stod alle veje,, og vi fandt den aldrig, men gjorde kun turen meget længere for at komme der hen hvor vi skulle..
Nå, vi besluttede at vi havde fået nok af Harzen, og satte kursen hjem. Vi kørte igennem en by der hedder Altbach, og den kunne jeg huste fra en af mceventyrs videoer fra Harzen 2012. Der skulle ligge en cafe på toppen af en stejl bakke, og tror i lige at den var stejl. Jeg har ikke kørt op af sådan en stejl bakke før, og jeg vil tro at den var over 20% stigning. Det var første gear, og man havde bare at mene det, for hvis man koblede ud på vej op, så kørte man baglæns i løbet af 2 sekunder. Vi kom op og fik os en kom kaffe og en kage, og da vi skulle ned holdte der en bil i vejen, så vi kørte en anden vej ned der ikke var så stejl. På vejen hjem blev det virkeligt dårlig vejr, og der regnede så meget at jeg måtte stoppe med at filme. Vi kørte i læ for regnen og ventede til det stoppede før vi kørte videre.
Da vi kom tilbage på hotellet, fik vi betalt for vores ophold, og Peter (hotel ejeren) ville lage barbercue om aftenen. Vi gik op og pakkede vores ting sammen og var spændte på om det ville lykkes at lave mad i det stormvejr.
Vi mødte nogle danskere som vi snakkede og spiste sammen med. Det var sgu hyggelig at vi endelig havde nogle at snakke dansk med.
Det var lidt om sidste hele dag i Harzen, og nu går det hjem ad.

Dag 8.
Vi fik læsset vores motorcykler, og sagt farvel til de andre bikere på hotellet. Vi kørte af motorvejen hjem, for vi skulle lige nå i Fleggaard inden kl 17 hvor de lukkede.
Vi kom ind i noget kø, men da det er tilladt at køre mellem bilerne i kø på motorvejen, så vil jeg tro at vi sparet ca. 2 timer i kø. Tyskerne er super flinke til at give plads til motorcyklerne, og Politiet vinker bare når man køre forbi dem i køen.
Det har været en super god tur, og jeg ville rigtig gerne have været med på turen til Harzen her til efteråret, men jeg skal desværre arbejde den weekend. Hvis der kommer flere afbud inden turen, så vil jeg gerne have besked, for så vil jeg se om jeg kan få fri alligevel.
Billede


Tak for at i læste med på denne lille beretning fra vores sommerferie i Harzen.

Dan & Jeannette
Senest rettet af DanJ662 16 aug 2015 20:41, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
russer467
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 apr 2015 23:28
Model: FJ 1200 3CW
Årgang: 1989

Re: Turen til Harzen

Indlæg af russer467 »

Fed tur som jeg læser den men det vigtigste her er at du/ I deler den med vi andre.
Se det er god bikerånd og du gemmer jo ikke noget som f.eks dårlig vejr osv osv.

Godt gået og mange tak her fra Skødstrup. :)

Håber da du kan komme med på turen her i sensommeren.
FJ 1200 3cw årg 1989 "Smølferaketten"
Brugeravatar
Ghost641
Indlæg: 131
Tilmeldt: 21 apr 2015 00:29
Geografisk sted: Vallensbæk
Model: FJR 1300 RP13
Årgang: 2006

Re: Turen til Harzen

Indlæg af Ghost641 »

Jeg vil også gerne sige tak for en fyldig og informativ beretning. Jeg er sikker på at mange vil finde den lærerig. Jeg glæder mig til Harzen turen i september :D

Mange hilsner
Henrik / Ghost641
FJR 1300A - RP13 - Silver Storm.
Brugeravatar
Michael110
Indlæg: 33
Tilmeldt: 21 apr 2015 08:32
Model: FZS 1000
Årgang: 2006

Re: Turen til Harzen

Indlæg af Michael110 »

Hej.

Herlig historie, bortset fra at jeg nok havde fået en påtale hvis jeg stået og fotograferet konen mens hun knoklede med at rejse sin MC.

Mic110
Brugeravatar
lesemann37
Indlæg: 43
Tilmeldt: 21 apr 2015 18:53
Geografisk sted: VÆLTMEISTER 2015 *** :-)
Model: FJ 1200 3XW
Årgang: 1992

Re: Turen til Harzen

Indlæg af lesemann37 »

Tak for en super historie, det giver inspiration til hvad der er at se i Hatzen og omegn :D
Besvar