Olielampe problem
- Sipo694
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 28 sep 2015 16:29
- Geografisk sted: Gl. Vejlby, Risskov
- Model: FJ 1200
- Årgang: 1992
Olielampe problem
Hej i kloge medlemmer
Jeg har et spørgsmål ang. min olielampe. Lampen lyser, selv om der er olie nok på og motoren lyder helt fint.
Har i nogen ide om hvad der kan være galt?
Hilsen Sipo
Jeg har et spørgsmål ang. min olielampe. Lampen lyser, selv om der er olie nok på og motoren lyder helt fint.
Har i nogen ide om hvad der kan være galt?
Hilsen Sipo
- cavione100
- Administrator
- Indlæg: 322
- Tilmeldt: 21 apr 2015 09:06
- Geografisk sted: Ribe, Sønderjylland
- Model: FJ 1200
- Årgang: 1991
Re: Olielampe problem
Hej Sipo
Jeg ved at olielampen på FJ'en er en egentlig NIVEAU-måler - som lyser kraftigere og kraftigere afhængig af hvor lavt olieniveauet er. Så den kan godt lyse selvom der tilsyneladende ikke mangler olie, fordi den reagerer hvis niveauet er lidt lavt.
Du bør tjekke olie-niveauet højest et par minutter efter mc'en har været startet - og ikke laaaang tid efter som man ellers tror. Og så skal den selvfølglig stå plant når du tjekker, især sideverts
Tænker da, at der alligevel blot mangler lidt olie, mon ikk?
Mvh
Carsten
Jeg ved at olielampen på FJ'en er en egentlig NIVEAU-måler - som lyser kraftigere og kraftigere afhængig af hvor lavt olieniveauet er. Så den kan godt lyse selvom der tilsyneladende ikke mangler olie, fordi den reagerer hvis niveauet er lidt lavt.
Du bør tjekke olie-niveauet højest et par minutter efter mc'en har været startet - og ikke laaaang tid efter som man ellers tror. Og så skal den selvfølglig stå plant når du tjekker, især sideverts

Tænker da, at der alligevel blot mangler lidt olie, mon ikk?

Mvh
Carsten
- Sipo694
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 28 sep 2015 16:29
- Geografisk sted: Gl. Vejlby, Risskov
- Model: FJ 1200
- Årgang: 1992
Re: Olielampe problem
Hej Carsten
Tak for indspark - men der er mere end nok olie på. Har tjekket.
Da jeg kørte hjem fra Haderslev, begyndte lampen at lyse og da jeg havde fyldt olie på (1 liter) lyste lampen svagere ved 110 km.
På vej hjem til Århus lyste lampen nogen gange meget og andre gange lidt.
Når jeg starter MC'eren nu lyser lampen meget stærkt og der er rigeligt med olie på.
Er der en føler, der er i stykker eller?
Og som sagt lyder motoren fint.
Sipo
Tak for indspark - men der er mere end nok olie på. Har tjekket.
Da jeg kørte hjem fra Haderslev, begyndte lampen at lyse og da jeg havde fyldt olie på (1 liter) lyste lampen svagere ved 110 km.
På vej hjem til Århus lyste lampen nogen gange meget og andre gange lidt.
Når jeg starter MC'eren nu lyser lampen meget stærkt og der er rigeligt med olie på.
Er der en føler, der er i stykker eller?
Og som sagt lyder motoren fint.
Sipo
- cavione100
- Administrator
- Indlæg: 322
- Tilmeldt: 21 apr 2015 09:06
- Geografisk sted: Ribe, Sønderjylland
- Model: FJ 1200
- Årgang: 1991
Re: Olielampe problem
OK - jamen så har du nok ret i at det er føleren der er noget galt med. Satser på at en af mek'erne kan komme på banen her, for den har jeg aldrig leget med
Mvh
C

Mvh
C
-
- Indlæg: 224
- Tilmeldt: 20 apr 2015 22:10
- Geografisk sted: 8766 Sandvad
- Model: FJR 1300 non abs
- Årgang: 2002
Re: Olielampe problem
Hej Sipo
Jeg havde lidt samme problem med min Fjr, den tændte også olie/ nivå lampen efter ca 3-5 min. kørsel, men slukkes så efter yderlige 1-2 min. kørsel, det virkede lidt som olien var lidt for træg til at løbe ned i bundkarret når olien er kold,problemet var der kun når temp var på 5-8 gr, olien var en 10-40 putoline fuldsyntetisk, jeg køre nu med en Castrol power 1 5-40 fuldsyntetisk og jeg har ikke haft problemer siden.
Så jeg tror nogle typer olie er lidt for klæge, så flyderen i nivåmåleren ikke glider helt frit op og ned eller olien ikke kommer hurtigt nok ned.
Olie nivå lampen tænder når motoren mangler ca 0,8l olie og den kan nemt tænde hvis du fyre den af op ad en bakke, så olien løber væk fra nivåmåler
Hvad olie køre du med, nu er det jo ikke lige frem helt sommer temp.
mvh
Karstenkmc9
Jeg havde lidt samme problem med min Fjr, den tændte også olie/ nivå lampen efter ca 3-5 min. kørsel, men slukkes så efter yderlige 1-2 min. kørsel, det virkede lidt som olien var lidt for træg til at løbe ned i bundkarret når olien er kold,problemet var der kun når temp var på 5-8 gr, olien var en 10-40 putoline fuldsyntetisk, jeg køre nu med en Castrol power 1 5-40 fuldsyntetisk og jeg har ikke haft problemer siden.
Så jeg tror nogle typer olie er lidt for klæge, så flyderen i nivåmåleren ikke glider helt frit op og ned eller olien ikke kommer hurtigt nok ned.
Olie nivå lampen tænder når motoren mangler ca 0,8l olie og den kan nemt tænde hvis du fyre den af op ad en bakke, så olien løber væk fra nivåmåler
Hvad olie køre du med, nu er det jo ikke lige frem helt sommer temp.
mvh
Karstenkmc9
- FJRPAUL46
- Indlæg: 59
- Tilmeldt: 21 apr 2015 10:09
- Geografisk sted: Græsted
- Model: FJR 1300 A RP28
- Årgang: 2018
Re: Olielampe problem
Hej Sipo.
Olieføleren er forbundet på stelsiden til kontrollampen, så inden du skifter den bør du kontrollere om ledningen til føleren er beskadiget/klemt og kan kortslutte til stel, dette vil nemlig kunne få lampen lyse.
Mvh
Paul
Olieføleren er forbundet på stelsiden til kontrollampen, så inden du skifter den bør du kontrollere om ledningen til føleren er beskadiget/klemt og kan kortslutte til stel, dette vil nemlig kunne få lampen lyse.
Mvh
Paul
- Sipo694
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 28 sep 2015 16:29
- Geografisk sted: Gl. Vejlby, Risskov
- Model: FJ 1200
- Årgang: 1992
Re: Olielampe problem
Hej karstenmc9 og FJRPAUL46
Tak for svar og info - helt sikkert jeg vil tjekke stelforbindelsen. jeg havde samme problem sidste år, faktisk næsten på samme sted. da fyldte jeg shell HELIX ULTRA 5W-40 PÅ og da kørte min mc (FJ1200 fra 1992) helt fint efterfølgende.
Jeg har dog efterfølgende købt CASTROL POWER1. 4T 10W-40 som jeg desværre ikke havde med på denne tur og købt en shell 5W-40.
Da det jo er en ældre model jeg har vil jeg prøve at skifte alt olien ud og fylde CASTROL POWER1. 4T 10W-40 på, så olien flyder nemmer igennem og se hvad der sker.
Tak for tilbagemeldingerne, kanon og tror jeg kan bruge det.
Sipo
Tak for svar og info - helt sikkert jeg vil tjekke stelforbindelsen. jeg havde samme problem sidste år, faktisk næsten på samme sted. da fyldte jeg shell HELIX ULTRA 5W-40 PÅ og da kørte min mc (FJ1200 fra 1992) helt fint efterfølgende.
Jeg har dog efterfølgende købt CASTROL POWER1. 4T 10W-40 som jeg desværre ikke havde med på denne tur og købt en shell 5W-40.
Da det jo er en ældre model jeg har vil jeg prøve at skifte alt olien ud og fylde CASTROL POWER1. 4T 10W-40 på, så olien flyder nemmer igennem og se hvad der sker.
Tak for tilbagemeldingerne, kanon og tror jeg kan bruge det.
Sipo

- pko107
- Indlæg: 253
- Tilmeldt: 18 apr 2015 21:37
- Geografisk sted: Århus
- Model: FJR 1300 AS
- Årgang: 2015
Re: Olielampe problem
Hvorfor mener du den tykkere olie fra Castrol vil flyde nemmere igennem end den tyndere fra ShellSipo694 skrev: Jeg har dog efterfølgende købt CASTROL POWER1. 4T 10W-40 som jeg desværre ikke havde med på denne tur og købt en shell 5W-40.
Da det jo er en ældre model jeg har vil jeg prøve at skifte alt olien ud og fylde CASTROL POWER1. 4T 10W-40 på, så olien flyder nemmer igennem og se hvad der sker.

---
Peter
Peter
- Sipo694
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 28 sep 2015 16:29
- Geografisk sted: Gl. Vejlby, Risskov
- Model: FJ 1200
- Årgang: 1992
Re: Olielampe problem
Hej pko107
Jeg bliver dig svar skyldig - men tager info fra de 2 andre til indtægt.
Har du en viden jeg kan bruge? Modtager jeg meget gerne info.
Er 10w-40 ikke tyndere end en 5w-40?
Hilsen Sipo
Jeg bliver dig svar skyldig - men tager info fra de 2 andre til indtægt.
Har du en viden jeg kan bruge? Modtager jeg meget gerne info.
Er 10w-40 ikke tyndere end en 5w-40?
Hilsen Sipo

- pko107
- Indlæg: 253
- Tilmeldt: 18 apr 2015 21:37
- Geografisk sted: Århus
- Model: FJR 1300 AS
- Årgang: 2015
Re: Olielampe problem
En 10w-40 er tykkere i kold tilstand end en 5w-40. I varm tilstand er de lige tykke.Sipo694 skrev: Har du en viden jeg kan bruge? Modtager jeg meget gerne info.
Er 10w-40 ikke tyndere end en 5w-40?
Det første tal med w-et angiver tykkelsen i kold tilstand og det andet tal angiver tykkelsen i varm tilstand. Højere tal = tykkere olie.
Du kan ikke umiddelbart sammenligne tykkelsen på det første og sidste tal. En 10w-10 vil f.eks. ikke være lige tyk i både kold og varm tilstand.
---
Peter
Peter
Re: Olielampe problem
Hej Jørgen
Havde det samme problem med min tidligere FJ 1200
Så jeg pillede niveau måleren ud, rensede den godt igennem med tændvæske/lampeolie, så var det problem væk
Den skal jo ikke lyse, uanset om du kører med 5w-40 eller 10w-40
Havde det samme problem med min tidligere FJ 1200

Så jeg pillede niveau måleren ud, rensede den godt igennem med tændvæske/lampeolie, så var det problem væk

Den skal jo ikke lyse, uanset om du kører med 5w-40 eller 10w-40

Jens
En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt
En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt

- Sipo694
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 28 sep 2015 16:29
- Geografisk sted: Gl. Vejlby, Risskov
- Model: FJ 1200
- Årgang: 1992
Re: Olielampe problem
Hej FJens260
Fin ide - det vil jeg gøre og lyder sgu som en god ide. Lige sådan noget jeg har brug for.
Tak
Sipo
Fin ide - det vil jeg gøre og lyder sgu som en god ide. Lige sådan noget jeg har brug for.
Tak
