Side 1 af 1

Startproblemer efter kolonnekørsel

: 05 okt 2015 00:31
af Jekbe681
Jeg var til "MC mod mobning" forleden (omtalt her på forummet).
Det foregik med kolonnekørsel forholdsvist langsomt.
Inden jeg standsede motoren syntes jeg at den tikkede en del mere end den plejer,
Og da jeg kort efter ville flytte cyklen ville den ikke starte :x Den lød som om der ikke var strøm på!
Jeg blev så skubbet igang og kom på plads.
Da jeg forlod stedet ca. 1 time efter, sprang den igang som intet var hændt.
Jeg har hjemme checket generatoren og den lader med ca. 15 volt.

Er der nogle gode forslag til hvordan jeg kurerer dette?

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 05 okt 2015 23:08
af cavione100
Ja, der er vist ingen tvivl om at din cykel blev varm der :D
Og det blev starteren nok oss', og så ville den ingenting, tænker jeg.

Jeg vil foreslå at du får sat en anden oliekøler på, og måske også får givet motoren en motorrens så slam/slagge kan blive løsnet. Nyt oliefilter og en god Castrol olie ville være en god afslutning.

Jeg købte en type 613 M 22 hos Slangespecialisten (tror den hedder Setrab sådan en).
Jeg fik lavet slanger med rustfri trådnet til den oss'.
Hvis du vil den vej, så giv et praj, så har jeg et par billeder med mål og noget jeg lige kan lægge op...

Jeg har iøvrigt også en XJR køler med slanger du kan købe for 500,- hvis du vil.

Ovenstående sæt løb i ca. 1800,- inkl. et par "Oil Pan Fittings" fra RPMRacing i USA http://www.rpmracingca.com/

Mvh

Carsten

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 06 okt 2015 16:02
af Palle686
Jeg har haft overvejet en XJR oliekøler som du foreslår, men den passer ikke på en FJ uden at lave nye beslag på en eller anden måde.

Den du købte hos slangespecialiten, var det til en FJ eller til din FJR?

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 06 okt 2015 17:47
af cavione100
Hej Palle

Den røg på min FJ 1200. Jeg kunne flytte de flanger over der er sat på min XJR køler, men det er ikke sket endnu - den sidder egentlig ret fint med et par stykker rustfri nylonbelagt kabel og kabellåse (som jeg har købt lidt af i anden sammenhæng, som andre herinde måske har hørt :roll: )
(red.: se galleri under "kaffemøde i Ajstrup" for nogle år siden, hvor der pludselig er en nørd der skal skrue på gaskabel på hans FJR...)

Så du kan sagtens sætte den på med et par stykker tråd.

Mht. slangerne så fandt jeg frem til at følgende længder til dem passer OK:

Billede

Mvh

Carsten

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 06 okt 2015 17:58
af Jekbe681
Hej Carsten.

Det lyder spændende og der skal jo også være lidt at lave i garagen i vinter, så den vil jeg godt købe.

Skal vi tage den over P.b?

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 06 okt 2015 18:46
af Fjolle14
Hej.
Slangespecialisten har en 12 rækkes køler til fornuftige penge og den kan komme ind mellem bøjler foran motoren. Her skal laves nogen speciel beslag for at den kan side der. Jeg har fået klemt slanger på rør fra bundkar og omløber der passer til oliekøler. Super løsning.

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 06 okt 2015 22:00
af cavione100
Jekbe681 skrev:Hej Carsten.

Det lyder spændende og der skal jo også være lidt at lave i garagen i vinter, så den vil jeg godt købe.

Skal vi tage den over P.b?
Hej Jens

Det kan vi godt - jeg skriver lige en PM til dig når jeg har været forbi adressen hvor den ligger. Så får du lige et billede og noget. Er det nemmest for dig at få den hentet i nordjylland, eller skal jeg tage den med til sønderjylland?

Mvh
Carsten

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 06 okt 2015 23:42
af Jekbe681
Hej Carsten.
Jeg vil gerne betale forsendelse af delene, da jeg bor I Hundested og ikke har umiddelbare planer om at komme til det jyske.

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 07 okt 2015 11:43
af Teddy22
Hej... :D
Jeg synes, at når man alligevel er igang, så ville jeg montere termostat også, problemet er i for/efter års sæsonen er opvarmningstiden en del længere, fordi at al olien løber igennem køleren hele tiden... :oops: :oops:
På Dag Asger's sidder den helt rigtige løsning med større køler og termostat.
Vh.
Teddy22

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 10 okt 2015 21:37
af Bikeryamaha99
Hej
Jeg konstaterer, at I udelukkende har behandlet spørgsmålet ved at overveje anden køler.

Der er mange gange - også på udenlandske fora - blevet forespurgt hvad problemet skyldes. Ofte forekommer problemet efter blot nogle kilometers kørsel. Når motoren så har frisk olie langs cylindervæggene, så har den super god kompression, og er dermed sværd at tørne rundt. Efter nogle minutters henstand går det helt fint igen......

Én af forklaringerne har været, at starteren skaber for dårlig intern stelforbindelse. Jeg mindes at have set en beskrivelse, hvor en gut har monteret ankerpladen til kullene, i starteren, ved at skrue et vinkelstykke af metal på ankerpladen og den bageste del af starterhuset. Dette skulle give en meget bedre forbindelse, så starteren kan udnytte dens fulde potentiale. Når ankerpladen blot sidder fastklemt, i 'fabriksopstillingen', så skulle den efter sigende kunne have dårlig forbindelse.

Der findes også startere med fire kul, og ikke blot to, som i nogle af modellerne. Jeg er ikke klar over hvordan cyklerne over årene er udstyret.

mvh
Henrik ;)

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 11 okt 2015 11:36
af cavione100
Hej Henrik

Ideen med stelforbindelsen er god, men jeg forestiller mig ikke at stelforbindelsen er ringere når cyklen er varm end når den er kold/lunken? Det kunne den måske godt være, men hvad er sandsynligheden for det mon :?:

Det er bemærkelsesværdig at cyklen godt kan skubbes igang, og det tyder jo på at starteren også får vanskeligheder i varmen. Din ide er god, men ville være fin at supplere op med et link eller et billede af hvad der kan gøres for at sikre bedst mulig stel, hvis du kan finde noget på det? 8-)

Den anden ide, den med olie der tætner stemplet og øger kompressionen, er for langt ude i min optik. Varm olie er tyndere end kold olie og tætner ikke særligt godt, er jeg sikker på. Det er mere sandsynligt at det modsatte sker, nemlig at cylindervæggene er helt tørre - og at ringene pga. varmen sidder alt for stramme an mod cylindervæggen og er endnu sværere at flytte fordi de samtidig er helt tørre.

Kompressionsforholdet i cylinderen er fysisk bestemt af de mål der er designet fra fabrikken, og den størrelse bliver ikke højere, med mindre der ligger flere cm3 olie/benzin over stemplet - og det er nok ikke det fænomen man tænker på. Hvis benzinhanen er utæt, som jeg har prøvet på en 1xj jeg havde (tror den hed sådan), kan cylinderen blive fyldt med benzin, og så kan man ikke turn'e motoren pga. "lidt rigelig høj kompression" som man siger :lol:

Men det er en helt anden snak. En supergod kompression pga. tætte stempler ville være kanon godt, og cyklen ville springe i gang som en mis hvis det blot var det der var "problemet".

Mvh
Carsten

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 11 okt 2015 12:26
af Klaris359
hej henrik


jeg havde nøjagtig de samme problemer for nogle år siden men fandt så ud af at startkabler fra et andet køretøj fik motorcyklen til at starte øjeblikkelig købte så et nyt batteri og problemet var løst jeg har en teori om at batteriets startstrømseffekt var blevet for lavt så starteren bruger al strøm så der ikke bliver noget tilbage til tændingen

hilsen peter

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 11 okt 2015 14:34
af FJens260
Hej

Har en kollega hvis FJ 1200 opførte sig cirka lige sådan :?
Den fik et nyt batteri, siden har der ingen problemer været :)

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 11 okt 2015 17:19
af cavione100
Ja, jeg tror helt sikkert det vil være smartest at købe et nyt batteri først så - for ellers ryger du måske ud i alligevel at skulle købe sådan et senere under alle omstændigheder.

FJ'erne klarer sig generelt godt selvom de bliver uhyggeligt varme i kø-kørsel. At den klikker og klævrer lidt i tomgang når den bliver så varm og måske også lugter/ryger lidt fra toppen er helt normalt, og er som regel ikke noget den tager skade af.

Jeg købte ny køler til min for at være god ved den, og for at kunne være lidt mere tryg ved at skidtet kan holde når mine forældre skulle kravle rundt i pyrenæerne og alperne, og måske arbejde lidt mere med koblingen end vi andre, når det nu var deres første sydpå-tur på mc 8-)

Mvh

Carsten

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 11 okt 2015 21:42
af Jekbe681
Tak for de mange kommentarer ;)
Jeg er med på at skifte til nyt batteri.
Jeg har snuset lidt på nettet og de spænder over flere typer fra 399 hos Thansen til 1300.
Er der mærkbar forskel på disse?

Ps
. Carsten: Jeg er stadig "varm" på din køler. ...

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 13 okt 2015 10:53
af cavione100
Hej Jens

Det er iorden - jeg tager den lige ned fra loftet og tager et par billeder til dig, så kan jeg sende senere hvis det er...

Jeg købte i foråret et GEL-KAGE batteri fra en forhandler på Ebay - det var virkelig noget der rykkede. Jeg skal have fat i et til min FJR oss', og køber der igen.

Et link til deres FJ-batterier her jeg fundet:
http://stores.ebay.de/MVH-Versand-Motor ... 34.c0.m322

Håber linket dur'

Vi kunne godt købe sammen, men tænker at videre-forsendelse bliver ligeså dyrt, mon ikk?
- så det er nok ikke noget ved

Mvh

Carsten

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 13 okt 2015 16:10
af Jekbe681
Hej Carsten.
Du har ret m.h.t. Videresendelse. Ellers godt tænkt 8-)
Jeg har bestilt et og smed lige et rep. Kit med til slavecylinderen på koblingen da fragten ikke ændres (samme forhandler) ;)

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 15 okt 2015 09:31
af Teddy22
Hej...
Angående batteri (efter bøvl med et par batterier). har jeg nu kørt nu et par sæsoner med et gel-batteri fra Biltema , Uden problemer, der er altid fuld knald på, og jeg tager det ikke engang ind om vinteren, eller lader på det. pris: 459,00dkr. :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Vh.
Teddy.

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 15 okt 2015 19:13
af Klaris359
hej

det batteri jeg kører med er også et gel batteri fra biltema .det har nu holdt i 5 år uden nogen som helst problemer

hilsen peter

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 15 okt 2015 20:03
af Jekbe681
Det lyder da super at der herhjemme kan købes Gel - batterier til fornuftige penge,
samt at de holder langt længere end jeg forventer.

Jeg har også på min færd gennem det gamle forum set denne benzinpumpe fra Biltema positivt omtalt på pris og holdbarhed :
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilre ... 000036622/

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 15 okt 2015 20:40
af cavione100
Hej Jens

Jeg har sendt et par billeder pr. PB af XJR køleren

Mvh
Carsten

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 16 okt 2015 05:38
af Teddy22
Hej Jens.
Ja, jeg har kørt med en sådan benzinpumpe fra Biltema til 299,00, :lol: :) :roll: og det er 3.år jeg kører med den, (ingen problemer) og efter at have "opbrugt" en original Yamaha benzin pumpe til 1950,00kr.
Ps. den skal så bare monteres på en lidt anden måde. :P
Vh.
Teddy.

Re: Startproblemer efter kolonnekørsel

: 16 okt 2015 07:47
af Karstenkmc9
Hej
Lige et lille fif.
Hvis benzin pumpen skulle stå af på en tur, medbring et stykke kobberrør og 2 spændebånd der passer på benzin slangerne ved pumpen, så kan man køre videre, om der er flow nok til fuld gas, det ved jeg ikke, men man kan komme videre.
De første Fj´er kørte uden pumpe, men med større / tykkere slanger fra tanken og ned til karburatore.

Vh.
Karstenkmc9