SORT RØG

Spørgsmål og tips vedrørende motor, udstødning, justering og tuning.
Besvar
jensen 636

SORT RØG

Indlæg af jensen 636 »

hej, min fj 1200 89. er begyndt at sende en sort røgsky ud når jeg starter??? hvad kan det være
mvh
jensen
Brugeravatar
Bonde407
Indlæg: 41
Tilmeldt: 21 apr 2015 08:42
Geografisk sted: Børkop
Model: FJR 1300 A
Årgang: 2009

Re: SORT RØG

Indlæg af Bonde407 »

Jeg fandt lige lidt godnatlæsning om problemet, min gamle FJ sender også sort røg ud ved hård accelleration og jeg tænker at det skyldes accellerationspumpen, der sender et ekstra skud livgivende benzin ind for at gøre det muligt at nå et klip i kørekortet på 3 sek på landevej :D

Du kan jo selv tjekke farven på dine tændrør og deraf nogenlunde stille en teori frem om din bike. Et fint rør med skarpe kanter med en brunlig eller grå farve er tegn på en sund foderstand på din bike.

Mvh

Bonde


Herunder lidt godnatlæsning :roll:

Det problematiske olieforbrug (røg ud af udstødningen)

Det problematiske olieforbrug er dén olie, der forsvinder op igennem stemplet og brændes af i forbrændingskameret. Det ses som en blå røg i udstødningen. Olieforbrug pga. cylinderslidtage vil være størst, hvis motoren får lov til, at arbejde. Når trykket opstår i forbrændingskammeret, så trækker det stemplet ned, hvis der er en lækkage mellem stempel og cylinder, så vil en stor del af dette eksplosionstryk forplante sig forbi stempler og cylindre og ned i motorblokken (olien kan trænge op). Nærliggende er det, at tage olieproppen af, mens at motoren kører i tomgang. Sæt en finger på og fornem hvordan luften puffer. Ved 4-cylindrede 4-takts maskiner, vil man kun opleve trykket af dén luft, der fejlagtige snyder forbi stempler og cylindre (næsten umuligt, at undgå). Ved 1-cylindrede maskiner, vil stemples vandring skabe rumfangsændringer, derfor vil man mærke luften puste og suge, men der bør være lige fordeling mellem sug og tryk.

Sort røg er ofte pga. forkert blanding i karburatoren (for meget benzin), det kan opleves ved koldstart og med længere tids kørsel med choker.

Hvid røg er vanddamp. Hvis MC'en er luftkølet, så kan det skyldes fortættet vand i motorblokken, der fordampes pga. varmen i forbrændingskammeret. Er motoren vandkølet, kan det være en lækkage i kølesystemet, f.eks. en defekt toppakning (check kølervandsstanden ofte).



Skal man være hysterisk?

Alle maskiner har et olie, vand og benzinforbrug, derfor kan det være svært, at bestemme om udstødningsrøgsløret er for blåt, for hvid eller for sort. Motorens tilstand kan (pga. ældning) forværres med tiden. Dén blå røg, der kommer ud af ældre Ford Escort, er blå røg!

Det bedste er, at checke olieforbruget løbende og se, om det forværres eller evt. forbedres. Da typisk olieforbrug afhænger af model, kørestil og oliens flydbarhed (viskositet). Hold et stykket hvidt papir foran udstødningen, gas op på varm motor og check efter aflejringer på papiret.




Mere videnskabelig gennemgang

Hidtil har ovennævnt procedurer, kun krævet papir og lidt sund fornuft. Vil man give en større overhaling, så kræves der værktøj.



Tændrør

Første omgang: Tændrørene er en del af motorcyklens psyke... eller dens sjælds spejl... Farven fortæller, om den er glad.

Motoren arbejder ved en blanding mellem luft og benzin: Dette klares af karburatoren, der forstøver benzinen (dvs. omsætter benzinvædsken til en gas).
Hvis der er mere luft end benzin til stede, så får man en mager blanding. Dette kan give skud i udstødningen (motoren slipper en fert af sult!). En mager blanding giver forøget benzinøkonomi, men langsomt respons af gassen og på længere sigt, kan manglen på kølig benzin, brænde hul i stempler og ventiler. Fed blanding er, hvis motoren for stor mængde af benzin. Dette kan ofte ses på et højt benzinforbrug og sort røg fra udstødningen.
Tændrøret fortæller, om blandingen er i orden. Kører maskinen med fed blanding, så vil man have sorte tændrør, er blandingen for mager, vil tændrørene være hvide. For at oprette en stabil tomgang, så kræves der en ret ”fed” blanding, derfor er det sjældent en god idé, at gennemføre denne inspektion, hvis maskinen har kørt i tomgang. En inspektion bør foretages ved, at sætte i frigear og afbryde tændingen på dødmandsknappen øjeblikkeligt.
Med venlig hilsen
Bonde 407
FJR 1300A 2009
Besvar