Overophedning

Spørgsmål og tips vedrørende motor, udstødning, justering og tuning.
Besvar
Palle686

Overophedning

Indlæg af Palle686 »

Hej,

Har lige købt mig en FJ1100 og har selvfølgelig meldt mig ind i klubben :D

I dag kørte jeg så en tur til Roskilde havn til det ugentlige torsdagstræf med amerikanerbiler og masser af motorcykler (kan anbefales).

På vej ind i Roskilde kørte jeg 10-15 minutter i trillekø og FJ'eren blev voldsomt varm, tomgangen steg til 2000 - 2500 omdr., og til sidst blev den så varm at det røg fra motoren (formentlig skidt og oljerester under motoren der brændte af).

Efter den var kølet af, kørte den fint igen og der har ikke været lignende problem ved normal kørsel. Den har lige fået frisk olje og luftfilter og kører ellers godt med masser af kræfter.

Nogen der har en ide om hvad der kan være galt når den overopheder så meget efter kort tids trillekø?

Jeg har haft forskellige luftkølede motorcykler og har aldrig haft lignende problem.

På forhånd tak :)

/Palle
Brugeravatar
FJens260
Indlæg: 237
Tilmeldt: 19 apr 2015 12:27
Model: FJR 1300 RP28
Årgang: 2016

Re: Overophedning

Indlæg af FJens260 »

Hej Palle

Helt normalt, helt normalt :? ;)
Jens

En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt ;)
Palle686

Re: Overophedning

Indlæg af Palle686 »

Hej Jens,

Tak for svar.

Er det virkelig normalt..?

Det vil sige at en FJ ikke kan køre kort tid i trillekø :shock: Det var jo ikke engang specielt varmt, måske 20 grader.

Hvad er grunden til at tomgangen stiger så meget? Motoren lyder nærmest som om den eksploderer når man sætter den i første gear med så mange omdrejninger... :?
Brugeravatar
FJens260
Indlæg: 237
Tilmeldt: 19 apr 2015 12:27
Model: FJR 1300 RP28
Årgang: 2016

Re: Overophedning

Indlæg af FJens260 »

Ja det er meget normalt :roll: Kan huske min har sommetider været så varm, at jeg kunne SE varmen komme op omkring kronrør/forgaffel i "bølger" som om man kiggede ud over en ørken :shock:
Når den bliver "kold/normal" temperatur, så er den helt fin igen :)
Jens

En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt ;)
Brugeravatar
Fjolle14
Indlæg: 138
Tilmeldt: 20 apr 2015 21:56
Model: FJR
Årgang: 2009

Re: Overophedning

Indlæg af Fjolle14 »

Justering kan måske hjælpe lidt hvis synkronisering og blandingsforhold ikke er korrekt. FJ kan godt blive varme som jens beskriver.
Husk vi har en juster Dokter lige oppe i nord Sjælland. Hvis du ikke har fået den justeret vil det være alle pengene vær at besøge ham.
Hilsen Fjolle
FJR 1300 - 2009 - Ocean deep blue
Palle686

Re: Overophedning

Indlæg af Palle686 »

Super, tak for svar. Så er jeg lidt mere rolig :)

Nogen bud på hvorfor tomgangen stiger så meget (det går jeg ikke ud fra er normalt). Måske for mager blanding?

Hvem er ham 'Doktoren'?
Brugeravatar
Fjolle14
Indlæg: 138
Tilmeldt: 20 apr 2015 21:56
Model: FJR
Årgang: 2009

Re: Overophedning

Indlæg af Fjolle14 »

Hej Palle.
Har sendt dig en Privat besked.
Hilsen Fjolle
FJR 1300 - 2009 - Ocean deep blue
Brugeravatar
sfeilberg12
Administrator
Indlæg: 22
Tilmeldt: 20 apr 2015 22:57
Model: FJ 1200 3CW
Årgang: 1988

Re: Overophedning

Indlæg af sfeilberg12 »

Hej Palle,
cyklerne er luftkøllede og skal have luft under vingerne. En FJ kan blive så varm at det lyder som om motoren er fyldt med søm der rasler og skramler rundt i motoren. Dette er helt normalt og den bliver normal i lyden når den bliver kølet ned igen.

Men, det lyder nu som om du har et problem. Den skulle gerne kunne klare kø kørsel i lidt længere tid end det før den blir rigtig varme. Det lyder som om karbureringen er indstillet forkert. Hvis den stiger i omdr. ved varme har du en utæthed ved karbueratorene et sted. De kan også muligvis være ekstremt slidte. Der skulle være et varmeskjold mellem motor og karbuerator der skulle afhjælpe varmeproblemet lidt.

Det at den ryger tyder på du har en lille olielæk et sted. Disse kommer desværre med tiden og er normalt ikke noget man lægger mærke til før olien blir meget varm og tynd. Når dette sker har olien en tendens til at løbe ud af simmerringe og andre "huller" i motoren og falde ned på udstødningen.

Vore 3 FJ'ere har alle dette problem med varme og røg. Men ved længere tids kørsel i kø og ved varmere grader.

Mvh
Søren
-
-
-
-

:ugeek: Spørgsmålet er der hver dag når man stiller op i garagen om morgenen. Hvilken FJ skal jeg tage idag? :roll:
Brugeravatar
cavione100
Administrator
Indlæg: 304
Tilmeldt: 21 apr 2015 09:06
Geografisk sted: Ribe, Sønderjylland
Model: FJ 1200
Årgang: 1991

Re: Overophedning

Indlæg af cavione100 »

Varmeskjoldet ser således ud, og er ret vigtig :-)

http://www.ebay.de/itm/Yamaha-FJ1200-3C ... 5b01b0c6f2" onclick="window.open(this.href);return false;

Satser på at Fjolle har givet svar på hvem doktoren er? :geek:

C
Brugeravatar
Jekbe681
Indlæg: 49
Tilmeldt: 05 jul 2015 22:44
Geografisk sted: Hundested
Model: FJ 1200 3YA
Årgang: 1991

Re: Overophedning

Indlæg af Jekbe681 »

Hvis denne "doktor" skal forblive hemmelig hér i forummet, vil jeg gerne melde mig i køen
af modtagere af hans identitat som PB ;)
Venligst
Jens
Venligst
Jens
Brugeravatar
JensH188
Administrator
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18 apr 2015 11:51
Geografisk sted: Helsinge
Model: FJ 1100 36Y
Årgang: 1984
Kontakt:

Re: Overophedning

Indlæg af JensH188 »

Hvis denne "doktor" skal forblive hemmelig hér i forummet, vil jeg gerne melde mig i køen
af modtagere af hans identitat som PB ;)
Venligst
Jens
Har sendt dig en PM
FJ 1100 36Y - 1984 :P
https://www.fj1300.dk/

Jens :P
Palle686

Re: Overophedning

Indlæg af Palle686 »

Tak for alle input. :D

I dag tog jeg så tanken af og kiggede nærmere efter evt. problemer.

Varmeskjoldet er på plads og intakt. Kunne ikke finde nogen utætheder (sprøjede karb.rens ved alle indsugningsgummi), men strammede spændebåndet på alle indsugningsgummi for en sikkerheds skyld (de var lidt løse).

Tog tændrørene ud og de så fine ud med en god grå/lysebrun farve. Satte nye tændrør i.

Der sivede lidt olie fra ventildækslet et par steder, men ikke noget slemt. Derimod lækked gummipakningen på koblingsdækslet en del. Ikke noget synligt olieudslip andre steder på motoren.

Har samlet det hele igen, og så må jeg se om den giver samme problem næste gang den bliver så varm.
Besvar