Stort service

Spørgsmål og tips vedrørende motor, udstødning, justering og tuning.
Besvar
Brugeravatar
Olsenselv688
Indlæg: 22
Tilmeldt: 24 aug 2015 14:12
Geografisk sted: Guldborgsund
Model: FJR 1300
Årgang: 2009

Stort service

Indlæg af Olsenselv688 »

Hej Alle

Hvor mange får kontrolleret / stillet ventiler ved de 42000 Km ?

Hilsen Olsen
Brugeravatar
cavione100
Administrator
Indlæg: 304
Tilmeldt: 21 apr 2015 09:06
Geografisk sted: Ribe, Sønderjylland
Model: FJ 1200
Årgang: 1991

Re: Stort service

Indlæg af cavione100 »

Jeg har kontrolleret 3 FJR'er ved ca. 40.000 km nu, og ingen af dem skulle have lavet justering.

Mvh
C
Brugeravatar
Olsenselv688
Indlæg: 22
Tilmeldt: 24 aug 2015 14:12
Geografisk sted: Guldborgsund
Model: FJR 1300
Årgang: 2009

Re: Stort service

Indlæg af Olsenselv688 »

cavione100 skrev:Jeg har kontrolleret 3 FJR'er ved ca. 40.000 km nu, og ingen af dem skulle have lavet justering.

Mvh
C

Super tak for det hurtige svar :)

Hilsen Olsen
Brugeravatar
cavione100
Administrator
Indlæg: 304
Tilmeldt: 21 apr 2015 09:06
Geografisk sted: Ribe, Sønderjylland
Model: FJ 1200
Årgang: 1991

Re: Stort service

Indlæg af cavione100 »

Velbekomme hr. Olsen

Faren er ikke så stor ved at springe 40k over tror jeg - men bortset fra det, er det nu rart nok lige at få skiftet kølevædske, gjort rent inde under tanken, evt. få malet forgreningsrøret og ventildækslet (især forgreningsrøret bliver ret hurtigt grimt), og også få smurt gaskablerne godt igennem - bare engang imellem. Og f.eks. også sætte rustfrie spændebånd på slangerne både deroppe og nede ved vandpumpen(?) 8-)

Selv skyndte jeg mig (fordi jeg kendte svineriet fra min '01'er) også at pille sekundær-luft systemet af så man ikke får det svineri med sod og koks over gennem luftfilterkassen og indsprøjtningen. Jeg vendte membran-modholdene om, så de klemmer mod membranerne så de ikke kan åbne. Ingenting ødelægges, og det kan sagtens sættes på igen, hvis nogen skulle få den underlige lyst til det :roll:

Og så er det altså ret nemt at tjekke ventilerne når man "alligevel" er derinde :P

Husk at der SKAL sættes nye O-ringe på forgreningsrøret hvis man vil være sikker på ikke at køre på en mc der bagefter lugter af strygejern hele sommeren :lol:

Og husk også at passe på at gaskablerne ikke ryger af indsprøjtningen, da de kan drille lidt at sætte på igen.

Mvh

Carsten
Brugeravatar
Olsenselv688
Indlæg: 22
Tilmeldt: 24 aug 2015 14:12
Geografisk sted: Guldborgsund
Model: FJR 1300
Årgang: 2009

Re: Stort service

Indlæg af Olsenselv688 »

Hej Carsten

Tak for den flotte vejledning :lol: :lol:

Den får den store tur vinteren over så den er klar til foråret, det rør som du omtaler er det til benzin dysserne ? jeg venter på en Manual som er bestilt i england så går jeg til den :lol: :lol:

Hilsen Olsen
Brugeravatar
cavione100
Administrator
Indlæg: 304
Tilmeldt: 21 apr 2015 09:06
Geografisk sted: Ribe, Sønderjylland
Model: FJ 1200
Årgang: 1991

Re: Stort service

Indlæg af cavione100 »

Hej Olsen

Forgreningsrøret? - det giver lidt sig selv når du vil til at pille ventildækslet af hvad det er for et jeg mener :D

Det er et kølevandsrør der går fra venstre side og henover ventildækslet - du kan se en lille bøjning gennem øverste del af kåben i venstre side som via et lille stykke slange går op til forgreningen, som fører kølevandet ned mellem cylinder 1-2 og 3-4.

Sørg for at blæse godt rent rundt om røret inden du tager det op, og gør bagefter godt rent i hullet inden du sætter det i igen, og helst uden at der falder snavs ned i hullet. Jeg kom et stykke klud i hullet (prøvede først med balloner, men det var for bøvlet at komme til rundt om dem...), og tog snavset op med en skruetrækker med lidt fedt på, som snavset kunne hænge fat i. Blæs rent igen og træk så kludden forsigt op.

Når grenrøret skal op, skal det fremad førend rørstykkerne kan komme op forbi dækslet. Kablerne der ligger foran kan du trykke fremad næsten helt frem foran ventildækslet, så kan du komme til. Alternativt kan du skille stikkene fra hinanden (det ene er låst med en bøjle, som først skal afmonteres), og hænge dem op omkring styret med et stykke tråd. De ir'er vist ikke så meget, så smøring er måske ikke så vigtig - men derfor er det nu rart nok lige at se til dem og smøre dem op med siliconeolie :?

Når du tjekker ventilerne er det en fordel at tage tændrørene ud, fordi du så ikke skal turn'e mod kompressionen. Selvom hætterne slutter tæt kan der alligevel godt være snavs dernede - så giv hullet et blæs trykluft inden du skruer tændrørene ud.
Samtidig med denne manøvre kan du så lige smøre tændrørene med lidt fedt inden de ryger i igen (og måske endda erstatte dem med Iridium-tændrør som holder glødeafstanden betydeligt bedre og har længere holdbarhed 8-) ) Husk at komme en klud i hver hul medens tændrørene er ude.

Et lille PS: Hvis du tager sekundær-luft systemet af, så husk at proppe hullet til på luftfilterkassen, så den ikke trækker ufiltreret luft ind den vej. Jeg satte den lille resonator på, som er en del af systemet (et lille slangestykke med en prop på). Det lille stykke elektronik der sidder sammen med systemet kan uden problemer afmonteres - der kommer ingen fejl i elektronikken fordi den ikke sidder på.

PPS Du bør under (næsten) ingen omstændigheder tager dyserne af, og slet ikke medens indsprøjtningen sidder på mc'en. De fine små o-ringe (og vist nok også små bøsninger) der sidder i hullerne bliver meget svære at finde igen hvis de ryger af - og jeg tænker at de ikke kan købes i løsvægt.

Mvh
Carsten
Besvar