tomgangshastighed

Spørgsmål og tips vedrørende motor, udstødning, justering og tuning.
Besvar
Brugeravatar
Syrak792
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 dec 2017 17:36
Geografisk sted: Odense S
Model: FJR 1300
Årgang: 2010

tomgangshastighed

Indlæg af Syrak792 »

Hej
Jeg har 2 spørgsmål
1. Hvilken tomgangshastighed går jeres cykel ved?
2. Havde min til service og skulle have den justeret ned fra 1500 omdrejninger til omkring 1000 men det kunne de ikke, hvorfor ikke?
mange biker hilsener Steen
Brugeravatar
pko107
Indlæg: 250
Tilmeldt: 18 apr 2015 21:37
Geografisk sted: Århus
Model: FJR 1300 AS
Årgang: 2015

Re: tomgangshastighed

Indlæg af pko107 »

Min går 1500 rpm når den er kold og 1000 rpm når den er varm.
---
Peter
Brugeravatar
Syrak792
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 dec 2017 17:36
Geografisk sted: Odense S
Model: FJR 1300
Årgang: 2010

Re: tomgangshastighed

Indlæg af Syrak792 »

min bliver ved med at gå ved 1500 uanset om den er varm eller kold
Steen
Brugeravatar
cavione100
Administrator
Indlæg: 303
Tilmeldt: 21 apr 2015 09:06
Geografisk sted: Ribe, Sønderjylland
Model: FJ 1200
Årgang: 1991

Re: tomgangshastighed

Indlæg af cavione100 »

Hej Steen

Tænker da at det må være pga. en uheldig justering af stopskruen at den ikke kan justeres ned i tomgang (?).

Med "stopskrue" mener jeg den skrue der stopper gasspjældene når man slipper gassen. Den sidder lige under gaskablerne inde på karburatorerne. Skruen har en låsemøtrik, som skal løsnes først. Jeg tror skruen peger nedad, bare for at det ikke skal være alt for let at justere på den :lol:

Mvh

Carsten
Brugeravatar
FJRPAUL46
Indlæg: 59
Tilmeldt: 21 apr 2015 10:09
Geografisk sted: Græsted
Model: FJR 1300 A RP28
Årgang: 2018

Re: tomgangshastighed

Indlæg af FJRPAUL46 »

Det lyder som om, at koldstartsystemet ikke lukker af. Dette er styret af en bi stabil fjedermekanisme som afhængig af kølevandstemperaturen
øger eller sænker tomgangen.
Når kølervæsken er kold, åbnes i hver af indsugningskanalerne en ekstra luftkanal, som åbnes af et stempel (plunger) der herved øger tomgangen.
Når kølervæsken bliver varm lukker plungerne til igen og tomgangen sænkes. Fejlen du oplever kan skyldes at koldstartsmekanismen er tilstoppet, Jeg vil derfor foreslå, at du afmonterer kølevandstilslutningerne på koldstartsmekanismen og checker at de ikke er stoppet til og at der er gennemgang for kølervandet, vandet skal kunne løbe igennem, check også bevægeligheden i de mekaniske dele samt plungerne.
En anden årsag kan være at en eller flere mekanikere har fejljusteret den under synkronisering, denne justering foretages ved at åbne eller lukke luften på en bypass kanal ved hver indsugning, hvis disse skruer er skruet for langt ud, vil den heller ikke kunne komme ned i tomgang.
En tredje mulighed er at tomgangsregulatoren som er en fælles luftregulator for alle indsugninger har sat sig fast på grund af korrosion, men hvis det er tilfældet vil tomgangsskruen ikke være til at dreje hverken op eller ned. Den kan som regel løsnes ved at montere en skruetrækker i kærven på tomgangsskruen, så man bedre kan tage ved.
Held og lykke med fejlfindingen. ;)

Mvh
Paul
Besvar