Side 1 af 1

tomgangshastighed

: 20 dec 2017 19:41
af Syrak792
Hej
Jeg har 2 spørgsmål
1. Hvilken tomgangshastighed går jeres cykel ved?
2. Havde min til service og skulle have den justeret ned fra 1500 omdrejninger til omkring 1000 men det kunne de ikke, hvorfor ikke?
mange biker hilsener Steen

Re: tomgangshastighed

: 20 dec 2017 20:27
af pko107
Min går 1500 rpm når den er kold og 1000 rpm når den er varm.

Re: tomgangshastighed

: 20 dec 2017 21:33
af Syrak792
min bliver ved med at gå ved 1500 uanset om den er varm eller kold
Steen

Re: tomgangshastighed

: 21 dec 2017 12:08
af cavione100
Hej Steen

Tænker da at det må være pga. en uheldig justering af stopskruen at den ikke kan justeres ned i tomgang (?).

Med "stopskrue" mener jeg den skrue der stopper gasspjældene når man slipper gassen. Den sidder lige under gaskablerne inde på karburatorerne. Skruen har en låsemøtrik, som skal løsnes først. Jeg tror skruen peger nedad, bare for at det ikke skal være alt for let at justere på den :lol:

Mvh

Carsten

Re: tomgangshastighed

: 21 dec 2017 21:25
af FJRPAUL46
Det lyder som om, at koldstartsystemet ikke lukker af. Dette er styret af en bi stabil fjedermekanisme som afhængig af kølevandstemperaturen
øger eller sænker tomgangen.
Når kølervæsken er kold, åbnes i hver af indsugningskanalerne en ekstra luftkanal, som åbnes af et stempel (plunger) der herved øger tomgangen.
Når kølervæsken bliver varm lukker plungerne til igen og tomgangen sænkes. Fejlen du oplever kan skyldes at koldstartsmekanismen er tilstoppet, Jeg vil derfor foreslå, at du afmonterer kølevandstilslutningerne på koldstartsmekanismen og checker at de ikke er stoppet til og at der er gennemgang for kølervandet, vandet skal kunne løbe igennem, check også bevægeligheden i de mekaniske dele samt plungerne.
En anden årsag kan være at en eller flere mekanikere har fejljusteret den under synkronisering, denne justering foretages ved at åbne eller lukke luften på en bypass kanal ved hver indsugning, hvis disse skruer er skruet for langt ud, vil den heller ikke kunne komme ned i tomgang.
En tredje mulighed er at tomgangsregulatoren som er en fælles luftregulator for alle indsugninger har sat sig fast på grund af korrosion, men hvis det er tilfældet vil tomgangsskruen ikke være til at dreje hverken op eller ned. Den kan som regel løsnes ved at montere en skruetrækker i kærven på tomgangsskruen, så man bedre kan tage ved.
Held og lykke med fejlfindingen. ;)

Mvh
Paul