Side 1 af 1

R.I.P Død Motor

: 22 maj 2018 16:23
af Steffen437
Min motor har desværre valgt ikke at være med mere, jeg tror der er en ventilhoved som er gået på tværs
Så nu er jeg på jagt efter en anden maskine
Det er er RP08 År 2003
Passer motorer fra 2001 - 2013 i denne stel eller er der også ændret noget undervejs

Den Sørgende Fjr Ejer

Re: R.I.P Død Motor

: 23 maj 2018 21:37
af FJRPAUL46
Hej Steffen.

Ked af at høre du har fået ødelagt motoren. :(

Alle motorårgange burde passe, men fra 2006 og frem (RP13, 23, 28) er der kommet gearindikator på, hvilket gør at stikket til frigears indikatoren ikke passer på,
For at være sikker på at det passer sammen vil jeg anbefale en årgang 2003-2005 (RP08-RP11). Jeg vil ikke vælge en tidligere årgang (RP04), da nogle af dem havde problemer med at ventilstyrerne blev slidt på grund af materialefejl og det ville være ærgerligt at få fat sådan en. :mrgreen:

Mvh
Paul

Re: R.I.P Død Motor

: 24 maj 2018 08:18
af cavione100
Hej Steffen

Det er en af de heldigvis sjældne historier om FJR maskiner der ikke vil mere. Må man lidt nysgerrigt høre hvor meget maskinen har gået?

Min gamle RP04 nåede at køre 104.000 inden jeg fik lavet "den store bule" i den, og den kørte saftsuseme godt stadigvæk - en klar følelse af den sagtens ville nappe 104 igen :-)
Men din FJR kørte vel også fint lige indtil den en dag ikke gjorde længere, så det er jo nok ikke så nemt at mærke altid hvor tæt på kanten maskinen er :P

Paul: Kan det mon lade sig gøre at hive frigear indikator signalet ud fra stikket på f.eks. en RP13 motor, og så blot modificere stikket eller skifte det fra den gamle maskine?

Mvh

Carsten

Re: R.I.P Død Motor

: 24 maj 2018 17:39
af Steffen437
Den har kørt 89625 Km

Jeg er forhåbentlig så heldig at jeg har fundet en god motor af samme årgang,og med 88000 Km så det burde bare være at skifte
Jeg vælger dog at få skiftet kæde samt få efterset ventiler inden den kommer i, det burde være noget nemmere inden den kommer i stellet

Re: R.I.P Død Motor

: 24 maj 2018 20:23
af Karstenkmc9
Hej Steffen

Når du nu er igang med at tjekke div. dele, så tjek lige dit MIDDLE DRIVE GEAR efter, de to møtrikker i drevet går eller kan gå løse, de kan ikke skiftes uden du tager klaveret ud.
Kig på MSP rerservedels tegninger, der kan du se hvilke møtrikker det er.

901792203000 NUT
Denne møtrik gik løs på din brors Fjr og Den gik også løs på KimGitte`s Fjr.

901792800100 NUT
Denne møtrik gik løs på min, den løb helt af og ødelage pakdåsen og olien løb ud, jeg fik akslen fra KimGitte`s Fjr, den møtrik sad også løs.

Her er dosmersedlen, taget fra MSP
pos 7. 902152700300 WASHER, LOCk
pos 22. 901792800100 NUT
pos.23 932107654600 O-RING
pos 24. 931022500400 OIL SEAL

pos 22. 5JW154621100 GASKET, CRANKCASE COVER 3

+ loctite der kan tåle varme og olie

Det var de dele vi brugte til min motor.

Go arbejds løst

Mvh.
Karstenkmc9

Re: R.I.P Død Motor

: 25 maj 2018 23:01
af FJRPAUL46
Paul: Kan det mon lade sig gøre at hive frigear indikator signalet ud fra stikket på f.eks. en RP13 motor, og så blot modificere stikket eller skifte det fra den gamle maskine?


Det er muligt at modificere det, selve gear-indikator enheden består af et hus med 6 kontakter (1 for hvert gear + frigear), det gear som er aktivt lægger en af de 6 kontakter til stel, for at finde frigearskontakten er man nødt til at måle (ohm) på det 6 polet stik der er forbundet til kablet som kommer ud af enheden, derved kan man finde ud af hvilket af stikbenene der er forbundet til stel når den er i frigear. Den forbindelse skal bare kobles sammen med den oprindelige frigearsledning/stik.
Det er ikke muligt at skifte frigearsensoren fra den gamle maskine til den nye, idet det de er meget forskellige og er monteret på hver sin måde.

Mvh
Paul