Pakninger i forgaffel

Spørgsmål og tips vedrørende resten af motorcyklen.
Besvar
Brugeravatar
jojs768
Indlæg: 43
Tilmeldt: 08 maj 2017 13:36
Geografisk sted: Odense
Model: FJ 1200
Årgang: 1990
Kontakt:

Pakninger i forgaffel

Indlæg af jojs768 »

Jeg skal have skiftet pakninger i forgaffel på en 3CV, så tidlig model, dog uden anti dive.
Skal man have det special værktøj til at banke pakningen på plads? Haynes foreslår en stump gammel rør, men det ligger jeg heller ikke lige inde med ... ved heller ikke hvad dimensionerne skal være?
PS. Justeringen for preload og rebound føles som om det ikke rigtig virker. Skal jeg forvente at noget er ødelagt indeni?
Brugeravatar
cavione100
Administrator
Indlæg: 303
Tilmeldt: 21 apr 2015 09:06
Geografisk sted: Ribe, Sønderjylland
Model: FJ 1200
Årgang: 1991

Re: Pakninger i forgaffel

Indlæg af cavione100 »

Hej JoJs

Det rigtige værktøj er altid en fordel, ligesom det er rart også at have de rigtige stumper liggende hvis der er flere ting i gaflen der har det skidt.

jeg vil foreslå at du sætte mc'en på en fast donkraft (med backup af en buk) så den kan stå nogle dage uden forgaffel/forhjul på. Og så kører en tur til en af doktorerne i klubben og lader "ham" ordne det - f.eks. Fjølle66, som hører til ved Ejer, som nok er nemmere lige at smutte til fra Odense. Tjek evt. medlemslisten for hans nr. hvis du lige vil skrive/ringe til ham og høre.

Ønsker du i stedet at gøre det selv, kan et godt værktøj til pakdåserne vist købes hos louis.de og sikkert også hos en af de danske reservedels-forhandlere, f.eks. en af næsten samme navn i Aarhus (tror jeg det er) ;)
Måske er der sådan en butik i Odense?

Mvh

Carsten
Besvar