Min nye bremsevæske virker ikke ...

Spørgsmål og tips vedrørende resten af motorcyklen.
Besvar
Brugeravatar
jojs768
Indlæg: 43
Tilmeldt: 08 maj 2017 13:36
Geografisk sted: Odense
Model: FJ 1200
Årgang: 1990
Kontakt:

Min nye bremsevæske virker ikke ...

Indlæg af jojs768 »

... min store dreng siger at det er fordi den stadig står på hylden :roll:
Jeg var med til sikkerpå2hjul i starten af september (2019). Her lavede vi øvelser i at køre langsomt rundt i meget små cirkler. Tricket skulle være at give lidt overgas og styre farten med bagbremsen. Hvis der er nogen som rent faktisk kan finde ud af det, så skriver jeg mig gerne op til et kursus!
Det gik selvfølgelig hverken værre eller bedre end at jeg fik trådt for hård, lukket motoren og tabte cyklen - nåh, ja - så hvis der mangler en wæltmeiser 2019 så kan I skrive mig op igen, igen. Ser man på det positive, så behøver jeg ikke længere spekulere på hvad jeg skal gøre med [url=http://www.fjclub.dk/forum/viewtopic.php?f=22&t=945]slør i mit koblingsgreb[/url], for spidsen brækkede af :lol:
Anyway, sådan en bremse bliver varm og på et tidspunkt holder bagbremsen helt op med at virke. Ja, den gamle væske havde nået kogepunktet. Det var også en interessant oplevelse. Nej, det har jeg ikke lyst til at opleve på vej ned af et bjerg - men dem er der heldigvis ikke så mange af i Danmark.
I dag fik jeg så endelig dyret ud af skuret og startet på at skifte væsken til bagbremsen - der skal også skiftes pakninger :|
20200614_134936 1.jpg
(4.98 MiB) Downloadet 3068 gange
Da jeg forsøger at pumpe væsken ud, sker der ikke en sk.. Jeg tænker at det nok er mastercylinderen der trænger til en kærlig hånd, den lyder i hvert fald lidt sobbet. Når jeg nu alligevel er i gang, bør jeg så også købe sæt til forbremse og kobling, og skal man også skifte membraner i alle beholdere?
Faktisk trænger cyklen vist seriøst til en kærlig hånd, forgaflen lækker, speedometerkablet har en revne, olien skal skiftes igen. Der er sikkert en masse gummiophæng der burde skiftes og mon ikke også diverse kuglelejer, styretøj og lign. burde tjekkes?
Det er ikke fordi jeg er bange for at prøve noget nyt, men jeg har kun ejet en motorcykel i to år og har ellers ikke erfaring med mekanik, og har ikke noget værksted. Så jeg tænker lidt på om jeg overhovedet kommer ud og køre i år :(

Er der mon en venlig sjæl, evt. i odense omegn, som har tid og lyst til at være mentor for en gammel tosse som langt om længe fulgte drengedrømmen og købte en slidt FJ1200 (3cv) i en alder af 45, uden forudgående erfaring? Jeg kunne virkelig godt trænge til et par gode fif og et velment skub når tingene ikke går helt som planlagt :D
Brugeravatar
jensen816
Indlæg: 14
Tilmeldt: 02 jun 2018 13:47
Geografisk sted: Skælskør
Model: FJR1300
Årgang: 2010
Kontakt:

Re: Min nye bremsevæske virker ikke ...

Indlæg af jensen816 »

Har testet kogepunktet på bremsevæsken, nede i alperne :-)
En sjov fornemmelse når man føler bagbremsepedalen kan køre en hel omgang baglæns :-)
Det er det, der hedder erfaring :-)
Vi ses derude :-)
Besvar