Dæk til FJR1300

Spørgsmål og tips om hvilke dæk og fælge der kan bruges.
Besvar
Stich348

Dæk til FJR1300

Indlæg af Stich348 »

Halløj. Hvilke dæk kører i på? Jeg har prøvet Michelin Pilot Road 4. De holdt 12.000 km. Så havde de rejst sig så meget i mønsteret at de rystede. Kun halvt slidt ned. Nu kører jeg Bridgestone T30. Efter 6000 km er de nærmest slidt 4-kantede. De har ligesom en bane på midten og derfra kanter de mod siden. Og de har rejst sig i mønsteret. Jeg har været på køreteknisk kursus i 3 dage og ellers kørt ferietur med fuld oppakning + Fruen i huset. Bjergkørsel og masser af sving med frisk kørsel. Men 6000 km??? Jeg tænker på om der er noget der er justeret forkert? Eller om dæk bare ikke holder længere i vore dage? Hvad kører i på og hvor langt?
Stich348

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af Stich348 »

Nu prøver jeg Michelin Pilot Road 4GT igen. Fjr Poul får lov til at udmåle forgaffel, gaffelbro mv. Eftersom den er sænket kan det være at den er sænket mere bagpå end foran. Det må give en ændret kronrørsvinkel i forhold til vejen. Dernæst skal det undersøges om der skal progresive fjedre foran. Og ny justerbar gas affjedring bagpå - og i givet hvilken type/mærke.
Brugeravatar
Makro731
Indlæg: 43
Tilmeldt: 06 jun 2016 07:53
Geografisk sted: Græsted
Model: FJR 1300 AE
Årgang: 2015

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af Makro731 »

Hej Stitch.
Når de ryster, er det så ikke noget en ny afbalancering kan løse?

Og for at besvare dut spørgsmål, så har jeg Pilot road 4 GT bag på min FJR. Har kørt ca 8000, og still going strong.
Jeg er i øvrigt ret glad for det dæk, da det står godt fast på våd og tør vej.

Har ingen rystelser, ikke hvad jeg har bemærket ihvertfald.
Brugeravatar
Allan377
Indlæg: 114
Tilmeldt: 22 apr 2015 16:02
Model: FJR 1300 RP13
Årgang: 2016

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af Allan377 »

hey de herrer

Har lige skiftet til nye Pilot Road 4 GT igen, efter 17000 km... uden problemer :D
Husk forhøjet dæktryk - Michelin´s anbefaling.

God Sommer ;)

Allan
Baby nr. 1 - min FJR 1300 RP13 :lol:
Brugeravatar
Søren118
Indlæg: 37
Tilmeldt: 20 apr 2015 22:06
Geografisk sted: Frederiksberg
Model: FJR 1300 RP011
Årgang: 2005

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af Søren118 »

Hej Allan
Kører også med GT 4 og synes de er fine men måske lidt mere urolige ved oppakning og kurvekørsel sammenlignet med tidligere modeller.
Hvilket dæktryk anbefaler Michelin ?
Mvh Søren
Brugeravatar
Allan377
Indlæg: 114
Tilmeldt: 22 apr 2015 16:02
Model: FJR 1300 RP13
Årgang: 2016

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af Allan377 »

Hej Søren

Uha, mener det er 3-4 stykker over.... sagde og gjorde min dækmand ;)

Hilsen
Baby nr. 1 - min FJR 1300 RP13 :lol:
Brugeravatar
Allan377
Indlæg: 114
Tilmeldt: 22 apr 2015 16:02
Model: FJR 1300 RP13
Årgang: 2016

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af Allan377 »

Hey

Har lige fået bekræftet fra Michelin... op til 0,4 bar mere tryk :!:

Fortsat God sommer
Baby nr. 1 - min FJR 1300 RP13 :lol:
Brugeravatar
Søren118
Indlæg: 37
Tilmeldt: 20 apr 2015 22:06
Geografisk sted: Frederiksberg
Model: FJR 1300 RP011
Årgang: 2005

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af Søren118 »

Hej Allan
Tak for svarene :D
Jeg har checket lidt rundt omkring på nettet og har erfaret følgende ved brug af Michelin GT 4 til FJR ved 1 person op til 90 kg
Amerikansk Fjforum for 40 PSI bag 42 PSI
Yamaha anbefaling for 38 PSI bag 38 PSI
Michelin anbefaling for 36 PSI bag 42 PSI
Engelsk FJ Forum for 38 PSI bag 42 PSI

En alt andet lige betragtning og med alle anbefalinger må det rigtige dæktryk ligge på :
For 38 PSI
Bag 41 PSI

Mvh og fortsat god sommer :D
Søren
Brugeravatar
Mikmol73-561
Indlæg: 79
Tilmeldt: 21 apr 2015 00:38
Geografisk sted: stoholm.
Model: FJ 1200 3XW
Årgang: 1993

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af Mikmol73-561 »

Fik engang at vide det med vægt kontra dæktryk.
Hvis man nogen gange kunne finde på at køre lidt småstærkt skulle man køre med højt dæktryk uanset ens vægt.
Måske irrelevant info til alle små sylfider på fjr :lol:
Mvh Mikael
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Brugeravatar
pko107
Indlæg: 250
Tilmeldt: 18 apr 2015 21:37
Geografisk sted: Århus
Model: FJR 1300 AS
Årgang: 2015

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af pko107 »

Vær opmærksom på at Yamaha anbefaler forskelligt dæktryk til de forskellige FJR modeller. RP11, RP13 og RP23 skal alle have forskelligt dæktryk.
---
Peter
Brugeravatar
Søren118
Indlæg: 37
Tilmeldt: 20 apr 2015 22:06
Geografisk sted: Frederiksberg
Model: FJR 1300 RP011
Årgang: 2005

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af Søren118 »

Hej Peter
Tak for info - som jeg ikke var klar på.
Kender du de forskellige dæktryk til modellerne ?
Jeg kan ikke umiddelbart finde noget på Yamaha Danmark.
Mvh Søren
Brugeravatar
pko107
Indlæg: 250
Tilmeldt: 18 apr 2015 21:37
Geografisk sted: Århus
Model: FJR 1300 AS
Årgang: 2015

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af pko107 »

RP13 = 2.7 og 2.9 uanset belastning og hastighed
RP23 = 2.5 og 2.9 uanset belastning og hastighed

Jeg kan ikke huske RP11 (det er 9 år siden jeg har haft sådan en) men jeg mener det er noget i retning af 2.5 og 2.7 muligvis afhængig af belastning. Det står jo altid på bagsvingeren, så det må en, der har en RP11 kunne oplyse. Det er ihvertfald forskelligt fra RP13 og RP23.

RP04, RP08 og RP28 kender jeg ikke.
---
Peter
Brugeravatar
Søren118
Indlæg: 37
Tilmeldt: 20 apr 2015 22:06
Geografisk sted: Frederiksberg
Model: FJR 1300 RP011
Årgang: 2005

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af Søren118 »

Hej alle
fra Haynes FJR S´Dæktryk

2001 - 2002 :
36PSI-36PSI op til 90 kg
36PSI-42PSI over 90 kg
36PSI-42PSI high speed

2003-2005
36PSI-36PSI op til 90 kg
36PSI-42PSI over 90 kg
36PSI-36PSI high speed

2006-2012
39PSI-42PSI all loads

2013
36PSI-36PSI alla loads

jeg ved ikke om det giver mere klarhed, men bekræfter i hvert fald PKO`s indlæg og der er jo klare forskelle, selv om jeg tror der er tale om en trykfejl på High Speed Riding for 2003-2005 modellen som den eneste opgives til 36 PSI - dvs at der skal tages luft ud af dækket ved høj hastighed - og det strider ved lidt mod rullemodstand og opvarmning og centrifulgalkraft på dækket.
Jeg er nu noget klogere og vil prøve mig frem med køre med 38 PSI - 42 PSI.
Jeg prøvede faktisk med 40PSI - 44 PSI og det føltes som om dækket opfangede mange flere ujævnheder og begyndte at være urolig med fortøjet så det var ikke behageligt med denne indstilling.
For ikke at forvirre og udelukke andre fejlmuligheder er olie og oliestand kontrolleret i gaffel, øvre og nedre gaffelbro kontrolleret med momentspænding, kronrørslejer kontrolleret og endelig er dæk helt nye og fælge afbalanceret på maskine.
mvh Søren
Brugeravatar
Rene732
Indlæg: 76
Tilmeldt: 20 jun 2016 16:22
Geografisk sted: Vestfyn
Model: FJ 1200
Årgang: 1986

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af Rene732 »

Nu er jeg jo dækmand ..... så ved lidt om det med dæktryk :D ..... dog er det ikke meget i MC jeg gør det i :roll: ...... det med dæktryk er en svær en ...... det der bliver opgivet fra Yamaha er det der hedder komfort tryk ......

Hvis man er en der kun køre i By eller ikke kommer over 100 km/t så passer de opgivne dæktryk nok ;)

Hvis man er til motorveje, eller general køre stærkt .... så skal dæktrykket op .... og det er der ingen der kan sige hvor meget ?

Men prøv jer frem ...... i skal se på dækslide ..... hvordan cyklen ligger på vejen .... og det er i svingene man mærker det

Husk at det er kolde dæk at man justere dæktryk .... for trykket stiger voldsomt når der kommer varme ind i billed

Dæktryk er heller ikke ens i div. forskellige dæk mærker og typer
Vh. RenéLarsen
Brugeravatar
pko107
Indlæg: 250
Tilmeldt: 18 apr 2015 21:37
Geografisk sted: Århus
Model: FJR 1300 AS
Årgang: 2015

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af pko107 »

Yamaha angiver altid dæktrykket ved tre konditioner:
  • Lav belastning (under 90 kg)
  • Høj belastning (over 90 kg)
  • Høj hastighed (uden nærmere angivelse)
---
Peter
Brugeravatar
Rene732
Indlæg: 76
Tilmeldt: 20 jun 2016 16:22
Geografisk sted: Vestfyn
Model: FJ 1200
Årgang: 1986

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af Rene732 »

Det har du ret i :) ...... men det er til det dæk som den er født på ...... og vil ikke trække langhalm på dette ..... det var bare en oplysning jeg gav .... og det er jo noget nemmere at forklare IRL. end på skrift ..... håber det er ok ... mit svar ..... da jeg hader at der er nogen der er sure på mig :)
Vh. RenéLarsen
Brugeravatar
Steffen437
Indlæg: 56
Tilmeldt: 20 apr 2015 22:18
Geografisk sted: Fjelstervang
Model: FJR 1300 AE RP28
Årgang: 2016

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af Steffen437 »

jeg har 2,5 Bar i for og 2,8 i bag er det længere ture med en bagpå og oppakning så 3,0 i bag det fungere fint på min 1300 Rp08
og det er også på en Gt 4
Harley er den bedste måde at lave larm på uden at få stor Effekt :-)
Brugeravatar
dinoalbino469
Indlæg: 51
Tilmeldt: 22 apr 2015 16:14
Geografisk sted: give
Model: FJR 1300 RP 28
Årgang: 2016

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af dinoalbino469 »

dæktryk RP 28
Billede
Brugeravatar
Keldk758
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18 jan 2017 18:54
Geografisk sted: Slagelse
Model: FJR 1300
Årgang: 2006

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af Keldk758 »

hej :) skiftede til Metzeler roadtec 01 i septemper og kørte en tur til Italien ca 4700 km . Godt med sving motorvej og masser af landevej :D

Jeg havde fruen med så den var læsset til øverste mærke :D Jeg kan kun sige en ting , de dur bare . Jeg kan stort set ikke se på dækkene jeg har været afsted, så jeg tror og det skriver de også, at der er mange km i dem. . De er øvrigt også afprøvet i regn og de virker bare. jeg syntes de er perfekte til Fjr :D men det er jo op til en selv at vuderer.

keldk :)
Brugeravatar
Makro731
Indlæg: 43
Tilmeldt: 06 jun 2016 07:53
Geografisk sted: Græsted
Model: FJR 1300 AE
Årgang: 2015

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af Makro731 »

Hej, jeg har også kig på Roadtec 01 til min FJR.

Noget af det jeg godt kunne lide ved Pilot Road 4 var at disse kunne fås i en touring udgave (GT) med hårdere sider, hvorved en punktering, ihvertfald i teorien, ikke skulle blive en alt for voldsom oplevelse. Indtil videre har jeg heldigvis ikke testet det i praksis :o
Jeg har faktisk været rigtig glad for PR4 pga. vejgrebet, men fordækket er slidt meget ujævnt. På siderne, lige ved siden af midten, er "dale", som om man har presset en vinkelsliber imod dækket lidt her og der. Denne slitage har jeg læst om at andre også har oplevet.

Jeg kan se at Roadtec 01 fås i en HEAVY WEIGHT MOTORCYCLES (HWM) udgave, så det er den jeg lurer på.
Brugeravatar
Søren118
Indlæg: 37
Tilmeldt: 20 apr 2015 22:06
Geografisk sted: Frederiksberg
Model: FJR 1300 RP011
Årgang: 2005

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af Søren118 »

Hej FJ Forum
Har kørt på Michelin Pilot Road 4 - og her efter ca 6000-7000 km er fordækket så kantet at det skal udskiftes.
Min erfaring er også at ved noget sportslig kørsel bliver bagenden meget levende grundet det dybe dækmønster, og føles som udskridning. :evil:
Det positive er at det står fast i regnvejr - men ikke et dæk jeg vil købe igen, da noget af det sjove går af i tørvejr.
Har set på Bridgestone BT30 EVO GT- som anbefales i flere test, dog med ringere vådegenskaber.
http://www.magacin.dk/motorcykler/polit ... er/ar6158/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvad siger jeres erfaringer med BT 30 EVO GT ?

Så er foråret og FJR klar :D

mvh Søren
Brugeravatar
Makro731
Indlæg: 43
Tilmeldt: 06 jun 2016 07:53
Geografisk sted: Græsted
Model: FJR 1300 AE
Årgang: 2015

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af Makro731 »

Hej alle.

Har kørt til og fra Harzen, samt "et par" KM dernede, på Metzeler Roadtec 01 HWM bagdæk.

Det er fint at andre er glad for dette dæk på FJR, men det er jeg ikke. Dækket har stået fint fast, og ser ikke slidt ud endnu. Det der generer mig er at de føles meget spidse. Allerede på første korte prøvetur kunne jeg mærke det. Jeg kontrollerede dæktryk og håbede at det kun var i starten, men ak nej.
Normalt vil man ikke brokke sig over et svingvilligt dæk, men ulempen ved dette er når man kører ligeud, hvor det føles som om motorcyklen konstant er ved at kæntre (ganske lidt) fra side til side. A la woblen, eller, formuleret på en tredje måde, en anelse pendul-agtigt fra side til side.

Jeg køber ikke samme dæk igen.
Stich348

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af Stich348 »

Hej :-)
Jeg har nu kørt cirka 12.000 km på Pilot Road 4.
Jeg har været hysterisk med at tjekke dæktryk på kolde dæk.
Jeg har konsekvent kørt med 3,1 bar foran og 3,3 bar bagpå. Uanset om jeg har kørt alene eller med passager/oppakning.
Ved dækmontering tjekkede jeg gaffelbroen. Det viste sig at den sad en lillesmule skævt. Det må give samme effekt som at køre med en bil der ikke er sporet. I hvert fald var det sådan at når jeg førhen slap styret trak den til venstre. Efter det er rettet kører den lige ud.
Jeg kører med original affjedring.
Det har heller ikke haft noget med sænkningen af maskinen at gøre.
Men noget så simpelt som lidt småjusteringer og det rette dæktryk har løst problemet.
Umiddelbart er min teori at det så er lige meget om den kører på Michelin eller Bridgestone.
Efter disse tiltag kan jeg konstatere at der er mange kilometer i de dæk endnu og de har ikke antydningen af at rejse sig eller at være slidt skævt.
Mvh. Henning
Brugeravatar
FJens260
Indlæg: 237
Tilmeldt: 19 apr 2015 12:27
Model: FJR 1300 RP28
Årgang: 2016

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af FJens260 »

Hej Henning

"Ved dækmontering tjekkede jeg gaffelbroen. Det viste sig at den sad en lillesmule skævt."

Det kunne jeg godt tænke mig at få uddybet: Hvordan skævt, og hvordan rettet?
Jens

En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt ;)
Brugeravatar
mic291
Indlæg: 278
Tilmeldt: 18 apr 2015 19:02
Model: FJR 1300
Årgang: 2016

Re: Dæk til FJR1300

Indlæg af mic291 »

Det er hvis ikke gaffelbenene flugter helt ( de krydser lidt ).
Man stiller forgaflen i den blødeste position. Stort støtteben og løsner forhjulet, nederste og øverste bro.
Man flugter visuelt at benene er ens. Spænder den nederste bro, og mens man sidder på cyklen og holder bremsen, trykker man gaflen så meget i bund man kan ca. 5 til 10 gange. Spænder hjulet og den øverste bro. Det er det.
Mic
Besvar