Hej Henrik
Ideen med stelforbindelsen er god, men jeg forestiller mig ikke at stelforbindelsen er ringere når cyklen er varm end når den er kold/lunken? Det kunne den måske godt være, men hvad er sandsynligheden for det mon
Det er bemærkelsesværdig at cyklen godt kan skubbes igang, og det tyder jo på at starteren også får vanskeligheder i varmen. Din ide er god, men ville være fin at supplere op med et link eller et billede af hvad der kan gøres for at sikre bedst mulig stel, hvis du kan finde noget på det?
Den anden ide, den med olie der tætner stemplet og øger kompressionen, er for langt ude i min optik. Varm olie er tyndere end kold olie og tætner ikke særligt godt, er jeg sikker på. Det er mere sandsynligt at det modsatte sker, nemlig at cylindervæggene er helt tørre - og at ringene pga. varmen sidder alt for stramme an mod cylindervæggen og er endnu sværere at flytte fordi de samtidig er helt tørre.
Kompressionsforholdet i cylinderen er fysisk bestemt af de mål der er designet fra fabrikken, og den størrelse bliver ikke højere, med mindre der ligger flere cm3 olie/benzin over stemplet - og det er nok ikke det fænomen man tænker på. Hvis benzinhanen er utæt, som jeg har prøvet på en 1xj jeg havde (tror den hed sådan), kan cylinderen blive fyldt med benzin, og så kan man ikke turn'e motoren pga. "lidt rigelig høj kompression" som man siger
Men det er en helt anden snak. En supergod kompression pga. tætte stempler ville være kanon godt, og cyklen ville springe i gang som en mis hvis det blot var det der var "problemet".
Mvh
Carsten