svømmerventiler

Spørgsmål og tips vedrørende motor, udstødning, justering og tuning.
Besvar
Brugeravatar
larsqvist474
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21 apr 2015 18:37
Geografisk sted: kolding
Model: FJ 1100
Årgang: 1984

svømmerventiler

Indlæg af larsqvist474 »

Hej alle

Benzinen vælter ud..

Har ved at studere på forum fundet ud af at det vist er svømmerventiler den er gal med.

Er det en operation man som almindelig fummelfingret bør gå i gang med eller bør man søge proffessionel hjælp til?

Er der i givet fald nogen der har et bud på en mekaniker i nærheden af Kolding

På forhånd tak

Mvh 474 Lars Qvist

6052 Viuf
Brugeravatar
cavione100
Administrator
Indlæg: 304
Tilmeldt: 21 apr 2015 09:06
Geografisk sted: Ribe, Sønderjylland
Model: FJ 1200
Årgang: 1991

Re: svømmerventiler

Indlæg af cavione100 »

Hej Lars

Vacuum-reguleringen på tanken skal nok også laves så, så der kun er åben for benzinen når der er sug på. De to (hanen og svømmeventilerne) skulle gerne lave lidt redundans for hinanden, så den slags ikke sker.

Der er lidt arbejde med at få karburator-sættet pillet af, og det skal nok også helst i et ultralydsbad når det renses, så man ikke har balladen stadigvæk bagefter. Det kan man jo næsten kun se når man har samlet hele skidtet igen - og er den stadig utæt er det jo en OM'er :lol:

PS: Kør ikke på motorcyklen før du får det lavet - når benzinen render over løber det ofte i stride strømme ind i motoren oss', hvor det fortynder motorolien. Tænker at man nok sagtens kan ødelægge noget alvorligt hvis man kører eller blot forsøger at starte alligevel. En god gang benzin ovenpå et stempel når du trykker på starteren er ikke så rart for den... :evil:

Skift motorolie umiddelbart før du kører på værksted, eller kør den dertil på en trailer.

Hør evt. Fjølle efter om han kender nogen der kan lave det for dig 8-)

Mvh

Carsten
Brugeravatar
larsqvist474
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21 apr 2015 18:37
Geografisk sted: kolding
Model: FJ 1100
Årgang: 1984

Re: svømmerventiler

Indlæg af larsqvist474 »

Allerede da jeg kom til redundans tænkte jeg at hellere måtte søge hjælp :D
- hvordan kommer man i kontakt med Fjølle?

Mvh Lars Q
Brugeravatar
pko107
Indlæg: 250
Tilmeldt: 18 apr 2015 21:37
Geografisk sted: Århus
Model: FJR 1300 AS
Årgang: 2015

Re: svømmerventiler

Indlæg af pko107 »

Send ham en PM (han hedder FJølle66 her på forum) eller ring til ham (nummeret kan du finde i medlemslisten).
---
Peter
Brugeravatar
cavione100
Administrator
Indlæg: 304
Tilmeldt: 21 apr 2015 09:06
Geografisk sted: Ribe, Sønderjylland
Model: FJ 1200
Årgang: 1991

Re: svømmerventiler

Indlæg af cavione100 »

larsqvist474 skrev:Allerede da jeg kom til redundans tænkte jeg at hellere måtte søge hjælp :D
- hvordan kommer man i kontakt med Fjølle?

Mvh Lars Q
Hej Lars - det kan jeg godt forstå - jeg skrev "ekstra sikkerhed" først men slog så op på synonym-ordbogen om der ikke var et mere fancy navn jeg kunne bruge, så jeg lød lidt klogere. Nogen har jo brug for at pynte fjerene :lol:

Mvh
Carsten
Brugeravatar
Palle145
Indlæg: 11
Tilmeldt: 22 apr 2015 13:32
Model: FJ 1200 YA
Årgang: 1991

Re: svømmerventiler

Indlæg af Palle145 »

Nu kan jeg ikke lige huske benzinhanen på den model der, men er der ikke 3 stillinger på den?
Lukket, åben og reserve/prime.
Hvis den står på reserve/prime, er den ikke styret af vaccum fra indsugningen.

Jeg har dog et lille "staldtrick" som jeg med held har brugt på min 3YA, hvor benzinen også væltede ud af når man satte tænding på og benzinpumpen kørte. Tænkte straks at det var svømmerventilerne der var utætte. Da det er nogle små O-ringe der sidder i svømmerventilerne, tænkte jeg at lidt olie måske kunne hjælpe dem lidt. Som tænkt så gjort, der røg en halv kaffekop motorolie i benzintanken som var halv fuld. Ud og køre en tur og miraklet skete :) Nu var svømmerventilerne tætte igen. Det er snart 6 år siden jeg lavede det nummer og det virker stadig. Jeg hælder et snapseglas olie i tanken hver anden eller tredie gang jeg tanker og har aldrig siden haft problemer.
Jeg er dog enig i at man bør skifte sin motorolie hvis man har været udsat for det med overløb fra karburatorerne, da det jo har fri adgang til at løbe ind i cylinderene også. Så har du konstateret forhøjet oliestand efter overløb, så få skiftet olien i en fart.

Og ja, det er et pille/tålmodighedsarbejde at afmontere og adskille karburatorer, så har du ikke prøvet det før, så få hjælp ;)

Mvh Palle 145
Brugeravatar
mic291
Indlæg: 278
Tilmeldt: 18 apr 2015 19:02
Model: FJR 1300
Årgang: 2016

Re: svømmerventiler

Indlæg af mic291 »

Hej Palle.

" Det er snart 6 år siden jeg lavede det nummer og det virker stadig", skrev du.

Den har vel kun kørt op bag i Berlingoen et par gange siden ;)

Mic.
Mic
Brugeravatar
larsqvist474
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21 apr 2015 18:37
Geografisk sted: kolding
Model: FJ 1100
Årgang: 1984

Re: svømmerventiler

Indlæg af larsqvist474 »

Jeg tror der skal mere end en snaps til..

Har forsøgt at starte for noget tid siden - men stoppede straks igen da benzinen væltede ud og den ku n lige kunne holdes i gang

Og så tilbage til mit første spørgsmål - hvem kender et seriøst ikke for dyrt værksted - gerne i trekantområdet - har uden held i et par omgange prøvet at få fat i Fjølle som alle jo siger er det bedste bud..

Mvh Lars Q
Brugeravatar
Carsten198
Indlæg: 80
Tilmeldt: 21 apr 2015 20:51
Geografisk sted: Jægerspris
Model: FJR og XJR 1300
Årgang: 2006

Re: svømmerventiler

Indlæg af Carsten198 »

Hvis du har en haynes manual - så skal du nu ikke være så bange for at gå igang. Det kræver noget baksen i af- og påmonteringsfasen af kaburatorerne - men det kan nok kun vanskeligt kaldes svært. Det kræver dog noget tålmodighed. Resten er ikke vanskeligt. Men jeg vil anbefale at du har en DR. Haynes ved hånden - den er god at læne sig op ad.
MVH
Carsten
Husk: vi kører MC for sjov
Brugeravatar
Carsten198
Indlæg: 80
Tilmeldt: 21 apr 2015 20:51
Geografisk sted: Jægerspris
Model: FJR og XJR 1300
Årgang: 2006

Re: svømmerventiler

Indlæg af Carsten198 »

Og supplerende: kom lige til at tænke på om der mon ikke skulle ligge en film på Youtube om operationen? - det skulle undre mig meget andet.
MVH igen
Husk: vi kører MC for sjov
Palle686

Re: svømmerventiler

Indlæg af Palle686 »

Værsgo'

https://youtu.be/jpMgYh1FfxE

Måske ikke den mest detaljerede video, men det er en FJ og giver gode hints.
Brugeravatar
Carsten198
Indlæg: 80
Tilmeldt: 21 apr 2015 20:51
Geografisk sted: Jægerspris
Model: FJR og XJR 1300
Årgang: 2006

Re: svømmerventiler

Indlæg af Carsten198 »

Netop! - frem med værktøjet....det er altid lige en anelse sjovere når man selv har lavet reparationen....
Husk: vi kører MC for sjov
Brugeravatar
larsqvist474
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21 apr 2015 18:37
Geografisk sted: kolding
Model: FJ 1100
Årgang: 1984

Re: svømmerventiler

Indlæg af larsqvist474 »

Tror stadig på det med hjælp fra en der ved hvad han gør - knallertenharstået stille længe og skulle gerne snart ud at køre..
Kender nogen KS motor i Vejle eller er de lukket eller hvad..

Mvh larsQ
Brugeravatar
Fjolle14
Indlæg: 138
Tilmeldt: 20 apr 2015 21:56
Model: FJR
Årgang: 2009

Re: svømmerventiler

Indlæg af Fjolle14 »

Hej Lars.
Hvad så med at tage fat i FJølle66 som boer i nærheden af dig??? Ved han helt sikker kan fikse det????
Hilsen Fjolle
FJR 1300 - 2009 - Ocean deep blue
Brugeravatar
larsqvist474
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21 apr 2015 18:37
Geografisk sted: kolding
Model: FJ 1100
Årgang: 1984

Re: svømmerventiler

Indlæg af larsqvist474 »

Jeg har prøvet men han reagerer ikke..
Bomholt684

Re: svømmerventiler

Indlæg af Bomholt684 »

Hej Lars.
Med hensyn til KS-Motor Vejle , holder de nu til på Dandyvej (modsat Bilka) i Vejle.

En anden mulighed kunne være Brusk MC på hjørnet af Sdr.Vilstrupvej i Højrup 7000 Fredericia.

Vh. John.
Brugeravatar
larsqvist474
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21 apr 2015 18:37
Geografisk sted: kolding
Model: FJ 1100
Årgang: 1984

Re: svømmerventiler

Indlæg af larsqvist474 »

Tak for tips..

Prøvede hos KS-motor i fredags - de virkede ikke synderligt interesserede i kunder...

Prøver lige Fredericia og ser om de er mere kundeorienterede

Ellers er der vist også noget Kolding scooterværk der kunne prøves..

Mvh Lars Q
Fjølle66
Administrator
Indlæg: 61
Tilmeldt: 20 apr 2015 23:06
Geografisk sted: På Bjerget
Model: FJR 1300 RP28
Årgang: 2018

Re: svømmerventiler

Indlæg af Fjølle66 »

Hej Lars

Beklager jeg ikke har ikke været på forum i et stykke tid. jeg skriver lige en PM til dig.

MVH. FJølle66
Besvar