Kære vidende Fj kolleger.
Min fj 1200 sort 87 model sveder noget frisk olie ned af bolten på anden cylinder fra venstre. Jeg tænker det er toppakningen der er gået, eller alternativt at boltene ikke er spændt ordentlig i moment. Er dog ikke sikker?
Jeg har ikke nogen indsugning i venstre side, og derfor heller ikke noget ventilationadukt ned på topstykket. Til gengæld er der helt åbent i venstre side, så den burde da få køling nok
Det skal siges det er en gammel motor som har kørt langt, hvor langt ved jeg ikke. Synes dog den kører godt, selvom kopling fedter lidt når den er kold.
Har i andre nogen erfaring med lignende, og kan man køre med det?
Olielæk mellem topstykke og cylinder
- Henholst692
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: 18 sep 2015 21:58
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Model: FJ 1200 og Fj 1100
- Årgang: 1987
Olielæk mellem topstykke og cylinder
Henholst
Fj 1100 3ya
Fj 1200 87 sort blå
Frederiksberg
Fj 1100 3ya
Fj 1200 87 sort blå
Frederiksberg
- Mikmol73-561
- Indlæg: 79
- Tilmeldt: 21 apr 2015 00:38
- Geografisk sted: stoholm.
- Model: FJ 1200 3XW
- Årgang: 1993
Re: Olielæk mellem topstykke og cylinder
Ventik dæksel pakning og det gummiringe som sidder på boltene til dækslet er tit årsagen til lækage.
Mvh Mikael
Re: Olielæk mellem topstykke og cylinder
Ikke hvis det er mellem cylinder og topstykke.Mikmol73561 skrev:Ventik dæksel pakning og det gummiringe som sidder på boltene til dækslet er tit årsagen til lækage.
Prøv først at tjekke om topstykket er spændt med korrekt moment. Men, det lyder mest som om det er tid til en mindre renovering...
- Henholst692
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: 18 sep 2015 21:58
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Model: FJ 1200 og Fj 1100
- Årgang: 1987
Re: Olielæk mellem topstykke og cylinder
Hej Palle og Mikmol. Ja det er netop mellem cylinder og top, så det er ikke ventildæksel. Kunne godt tyde på renovering til vinter, eller en aftale med en specialist her fra klubben allerde i år.
Det er vel noget med en ny toppakning fra E-bugten, de er vist nok generiske fra årg. 86-89
Jeg prøver selvfølgelig at spænde i moment først.
Jeg tror dog jeg nyder sommeren på mc først, olie eller ej inden jeg kaster mig ud større renoveringsprojekter.
Det eneste der kan ske er vel at pakningen bare brænder endnu mere af...eller hva?
Det er vel noget med en ny toppakning fra E-bugten, de er vist nok generiske fra årg. 86-89
Jeg prøver selvfølgelig at spænde i moment først.
Jeg tror dog jeg nyder sommeren på mc først, olie eller ej inden jeg kaster mig ud større renoveringsprojekter.
Det eneste der kan ske er vel at pakningen bare brænder endnu mere af...eller hva?
Henholst
Fj 1100 3ya
Fj 1200 87 sort blå
Frederiksberg
Fj 1100 3ya
Fj 1200 87 sort blå
Frederiksberg
- Mikmol73-561
- Indlæg: 79
- Tilmeldt: 21 apr 2015 00:38
- Geografisk sted: stoholm.
- Model: FJ 1200 3XW
- Årgang: 1993
Re: Olielæk mellem topstykke og cylinder
Aha havde vist ikke helt forstået det korrekt.
35 nm skal toppen spændes.
35 nm skal toppen spændes.
Mvh Mikael
- Henholst692
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: 18 sep 2015 21:58
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Model: FJ 1200 og Fj 1100
- Årgang: 1987
Re: Olielæk mellem topstykke og cylinder
Hej Michael, som du skriver..den skal spændes med 3,5 kg og det har fået mig til at checke skidtet. Den er sgu spændt med 4 kilo
Det gør det jo lidt svært at spænde indefra og ud med korrekt kilo tryk. Hvad ville du /i gøre her. Lade det være, eller løsne en bolt fra midten og ud af gangen, og genspænde med 3,5.
Jeg går ud fra at toppen skal være relativ afkølet, før det evt.gøres? Deep shit
Det gør det jo lidt svært at spænde indefra og ud med korrekt kilo tryk. Hvad ville du /i gøre her. Lade det være, eller løsne en bolt fra midten og ud af gangen, og genspænde med 3,5.
Jeg går ud fra at toppen skal være relativ afkølet, før det evt.gøres? Deep shit
Henholst
Fj 1100 3ya
Fj 1200 87 sort blå
Frederiksberg
Fj 1100 3ya
Fj 1200 87 sort blå
Frederiksberg
- Mikmol73-561
- Indlæg: 79
- Tilmeldt: 21 apr 2015 00:38
- Geografisk sted: stoholm.
- Model: FJ 1200 3XW
- Årgang: 1993
Re: Olielæk mellem topstykke og cylinder
Tror ikk jeg ville løsne toppen men efterspænde med 4 kilo. Og så skift toppakning så lang tid tager det jo heller ikke.
Mvh Mikael
- Peter700
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 23 dec 2015 16:09
- Geografisk sted: Fredericia
- Model: FJ 1200
- Årgang: 1986
Re: Olielæk mellem topstykke og cylinder
Hvis man skal have skiftet toppakning fordi den sveder mellem top & cylinderer hvad vil sådan en operation typisk løbe op i ?
Der ligger en oliefilm omkring samlingen mellem top & cylinder, det er dog ikke mere, er det herognu det skal laves eller er
det fint nok med et vinterprojekt ?
Hvilke ting er anbefalelsesværdigt at skifte med det samme ?
Der ligger en oliefilm omkring samlingen mellem top & cylinder, det er dog ikke mere, er det herognu det skal laves eller er
det fint nok med et vinterprojekt ?
Hvilke ting er anbefalelsesværdigt at skifte med det samme ?