Side 1 af 1

XJR 1300 Cylinder og stempel på FJ?

: 17 maj 2015 13:56
af Bonde407
Jeg skal igang med at begrænse CO2 udledningen lidt :D
Jeg har fundet cylindre og fire pæne stempler til en XJR 1300 til en overkommelig pris. Er der nogen, der ved om de passer på en motor til en FJ 1200 uden modifikationer eller knoklerier med slibemaskiner eller hammer og mejsel? :lol:
OG !!!! Kan de køre med topstykket fra min gamle FJ ?

Mvh

Bonde

Re: XJR 1300 Cylinder og stempel på FJ?

: 17 maj 2015 21:12
af jharbo153
Du kan ikke montere cylinder uden du skal fræse i krumtapshus da skørter på XJR Cyl . er stører end på din FJ.

Hilsen
JHarbo153

Re: XJR 1300 Cylinder og stempel på FJ?

: 18 maj 2015 00:21
af Bonde407
Tak :D
Så giver det jo helt sig selv .... Jeg giver mine stempler nye ringe og ser om det hjælper :-)

Re: XJR 1300 Cylinder og stempel på FJ?

: 18 maj 2015 11:15
af cavione100
Hej Bonde

Det er ret spændende at få det tjekket - hvis du allerede har fat i cylinder-sættet, ville det være sjovt at tjekke om stemplerne passer derpå, og bagefter tjekke hvordan de flugter med toppen af cylinderen - bare sådan i "løsvægt", så kan man altid montere mere fast bagefter.

Men der er mange forhold der kan variere, men da de to motorer ligner hinanden så meget er der vel ret gode chancer for at det - med lidt filearbejde osv - kan lade sig gøre. Måske kan du forlods lige tjekke om stempelpinden har samme diameter på de to motorer (og tjek også længden, hvis de ikke følger med i det sæt du har fundet). Hvis diameteren er den samme, kunne jeg godt finde på at købe sættet hjem og tjekke det, hvis det var mig.

Du kunne jo vælge kun at fræse på yderside af skørterne på de "nye" cylindre, så du ikke modificerer krumtaphuset på din motor - så kan du altid fortryde undervejs, uden at have "ødelagt" noget. Fræsning af krumtaphuset er dog nok ikke så farligt, blot man sikrer sig at der ikke ryger grat'er ned i huset (den kunne måske hænges på hovedet og fyldes med klude inden man begyndte at fræse...)

Charmen ved XJR cylinderen er at den har en hård belægning (silicium tror jeg det hedder), hvorved den kan laves med mindre tolerancer uden at udvikle så meget varme. Det betyder dels lidt bedre kompression og lidt mindre olieforbrug, men også endnu mere hårdførhed overfor varmeudvikling når man holder i stau nede i Tyskland f.eks. Tror måske også at det giver lidt mindre motorstøj (?).

Med 1300 ccm får du jo også en smule flere kræfter, og det er jo altid sjovt 8-)

Mvh

Carsten

Re: XJR 1300 Cylinder og stempel på FJ?

: 18 maj 2015 15:37
af Bonde407
Jamen Carsten :D
Det var jo også lige det jeg selv gik og forestillede mig .... mindre olieforbrug og maske lidt mere pep i maskinen :lol:
Men jeg må jo læse lidt på alt det andet inden jeg går igang, for det er kun selve cylinderhuset og de fire stempler jeg har mulighed for at få..... skulle jeg til at ændre på alt for meget andet, så ser jeg mig om efter en XJR motor i stedet for. :)

Re: XJR 1300 Cylinder og stempel på FJ?

: 18 maj 2015 18:59
af jharbo153
Hej med jer
Krumtap og krydspind passer på xjr og fj
Cylinder på XJR er nikasil behandlet og stempler er smedede for mindre tolerance og friktion.
Men der skal fræses i hus for at cylinder kan monteres.

JHarbo153

Re: XJR 1300 Cylinder og stempel på FJ?

: 19 maj 2015 03:56
af Bonde407
Her mangler jeg "synes godt om" knappen :-)

Re: XJR 1300 Cylinder og stempel på FJ?

: 19 maj 2015 22:03
af Carsten198
Jeg sidder og får sjove minder om min tid som "mekaniker" på min gamle Puch, det var også utroligt at den kunne køre bagefter, eller det kunne den så heller ikke altid........