Hej Bonde
Det er ret spændende at få det tjekket - hvis du allerede har fat i cylinder-sættet, ville det være sjovt at tjekke om stemplerne passer derpå, og bagefter tjekke hvordan de flugter med toppen af cylinderen - bare sådan i "løsvægt", så kan man altid montere mere fast bagefter.
Men der er mange forhold der kan variere, men da de to motorer ligner hinanden så meget er der vel ret gode chancer for at det - med lidt filearbejde osv - kan lade sig gøre. Måske kan du forlods lige tjekke om stempelpinden har samme diameter på de to motorer (og tjek også længden, hvis de ikke følger med i det sæt du har fundet). Hvis diameteren er den samme, kunne jeg godt finde på at købe sættet hjem og tjekke det, hvis det var mig.
Du kunne jo vælge kun at fræse på yderside af skørterne på de "nye" cylindre, så du ikke modificerer krumtaphuset på din motor - så kan du altid fortryde undervejs, uden at have "ødelagt" noget. Fræsning af krumtaphuset er dog nok ikke så farligt, blot man sikrer sig at der ikke ryger grat'er ned i huset (den kunne måske hænges på hovedet og fyldes med klude inden man begyndte at fræse...)
Charmen ved XJR cylinderen er at den har en hård belægning (silicium tror jeg det hedder), hvorved den kan laves med mindre tolerancer uden at udvikle så meget varme. Det betyder dels lidt bedre kompression og lidt mindre olieforbrug, men også endnu mere hårdførhed overfor varmeudvikling når man holder i stau nede i Tyskland f.eks. Tror måske også at det giver lidt mindre motorstøj (?).
Med 1300 ccm får du jo også en smule flere kræfter, og det er jo altid sjovt
Mvh
Carsten